I runt åtta år har bilarna under sommaren fått maka på sig för Rörstrandsgatans uteserveringar. Nu ser staden över möjligheten att reglera sträckan mellan Birkagatan och Norrbackagatan som gågata året runt.

Planerna har fått flera fotgängare att ställa frågan på sociala medier: "Kommer cyklisterna att anpassa farten?"

Många menar att cyklister på gågator inte saktar ner, trots att de ska hålla gångfart.

– Det for förbi en paketcykel häromdagen. Hon kom i ful kareta och jag skrek: ”Sakta ner!”. Hon började argumentera och säga att hon var långt från mig. Men det är gågata, de ska anpassa sig, säger Ulrik som bor i närheten.

– Och vad gäller sparkcyklarna vet jag inte hur snabbt de går, men det kan vara i maxfart bara någon meter ifrån. Man kanske druckit lite öl och går mellan krogarna, och så plötsligt kommer det någon: "Swish!".

Ulrik tycker att folk cyklar alldeles för snabbt på gågatan.

Ulrik tycker att folk cyklar alldeles för snabbt på gågatan.

Privat

Hyttande med nävar

Per Svenske som cyklar på Rörstrandsgatan varje dag tycker dock att det har blivit lugnare stämning.

– Första sommaren var det många som påpekade att det var en gågata. Själv kör jag försiktigt och numera uppfattar jag inte att folk bryr sig lika mycket, hyttandet med nävarna har stannat av. Men ofta kan många som har bråttom till jobbet blåsa på. Elsparkcyklisterna är värst, säger han.

Även cyklisten Jenny Milton saktar ner farten på Rörstrandsgatan.

– Ja, jag såg skylten om att det var gågata. Hade det varit mycket folk hade jag klivit av cykeln och lett den.

Rörstrandsgatan ska bli gågata året runt.

Rörstrandsgatan ska bli gågata året runt.

Pekka Pääkkö

En festival

Varför inte bara gå på trottoaren om man är så orolig då, frågar sig kanske vän av svängrum. De är för smala, blir svaret.

– Det är uteserveringar och inga marginaler. Trottoarerna är belamrade och du kan knappt mötas två personer. Man måste ställa sig på led för att gå förbi. Det är inte hela världen men det blir opraktiskt, säger Ulrik.

"Som gående kan man ju hålla sig på trottoaren om man är orolig. Visst, många cyklar ju som tokar och mot rött, så det gäller att vara försiktig. Det är väl rimligt att cykla max 6-7 kilometer i timmen. Man får samsas", säger Madelene Jendeby.

"Som gående kan man ju hålla sig på trottoaren om man är orolig. Visst, många cyklar ju som tokar och mot rött, så det gäller att vara försiktig. Det är väl rimligt att cykla max 6-7 kilometer i timmen. Man får samsas", säger Madelene Jendeby.

Emil Salmaso

Han föreslår att elsparkcyklar borde låsas geografiskt, så att det inte blir möjligt att köra för snabbt på gågator.

– Jag låter gammal och gnällig nu, men med bilförbudet blir det en slags flytt om vem som är kung. Man vill att Rörstrandsgatan ska vara gemytlig, annars finns ju ingen anledning att stänga av för bilar.

– Men jag tycker nästan det var trevligare med parkerade bilar och små serveringar. Det var lite mer Pariskänsla. Nu är det mer av en stordrift, som en festival.

Gunilla och Janne har bott på Birkagatan vid Rörstrandsgatan i 30 år. De tycker inte att det är ett stort problem med folk som cyklar för snabbt på gågatan, "men en och annan har man ju en anmärkning på", säger Janne.

Gunilla och Janne har bott på Birkagatan vid Rörstrandsgatan i 30 år. De tycker inte att det är ett stort problem med folk som cyklar för snabbt på gågatan, "men en och annan har man ju en anmärkning på", säger Janne.

Emil Salmaso

Rörstrandsgatan kan bli gågata året runt

Avloppsrören på Rörstrandsgatan ska göras redo för hårdare tryck. Samtidigt kan en annan stor förändring vara på gång.

Sedan 2016 har biltrafiken på Rörstrandsgatan stängts av på somrarna, och nu vill staden göra en del av krogstråket till gågata.

– Det är en av våra mest populära sommargågator och vi ser ett behov av att skapa ännu mer plats för fotgängare i Stockholm, säger trafikborgarråd Lars Strömgren (MP).

– Tidigare gick bussen till och från Karlbergs station där och det behövdes breda körfält för att den skulle få plats. Nu går det ingen busstrafik och då finns möjligheten att ge mer utrymme till gående och serveringar.

Avlopp

Förslaget grundar sig i det stora bytet av vatten- och avloppsledningar som pågår i Birkastan just nu. Arbetena skulle egentligen ha påbörjats i sommar, vilket fick flera krögare att sparka bakut och det sköts därför

När Rörstrandsgatan ändå grävs upp vill staden passa på att bredda den norra gångbanan mellan Sankt Eriksgatan och Birkagatan och höja upp den i korsningarna.

Och samtidigt reglera sträckan mellan Birkagatan och Norrbackagatan som gågata.

– På sommaren har man ju ändå tagit bort parkeringsplatserna. Bänkar och terrorhinder kommer att sättas upp.

Varför inte förbjuda bilar hela vägen ut till Sankt Eriksgatan?

– Dels för att vi redan kommer att bredda trottoaren där, dels för att det är många cyklister och leveranser. Och så är det en kostnadsfråga.

Måste man kliva av cykeln på sträckan som gågata?

– Nej man får cykla där men måste hålla sig i gångfart på fotgängarnas villkor, runt 6-7 kilometer i timmen.

27 miljoner

Rörstrandsgatan är en del av stadens prioriterade gångvägnät och i budgeten för 2024 skriver trafiknämnden att återkommande sommargågator ska göras permanenta om möjligt. 

Projektet beräknas kosta runt 27 miljoner kronor. Tas 50 p-platser bort beräknas staden gå miste om 1,1 miljoner kronor per år. Det kan vägas upp om de ersätts med 30 nya, enligt trafikkontoret.

Beslut om det kan tas tidigast nästa vår och arbetena dra igång sommaren 2025.

– Exakt hur gatan ska grävas upp återstår att se. Vi förstår att de som har verksamheter där vill ha öppet så mycket som möjligt. Men det är oundvikligt att det påverkas när det byggs om, säger Lars Strömgren.

Dåligt vattentryck

I början av 2023 började Stockholm vatten och avfall arbetet med att byta ut vatten-och avloppsledningar i Birkastan, då det behövs ett högre vattentryck i området. 

Skulle trycket höjas utan att ledningarna byts ut kan det bli läckage på många ställen.

Arbetena på Rörstrandsgatan är tänkta att dra igång i slutet på september/början på oktober 2024. De beräknas hålla på i 6 månader.

Samtidigt pågår arbeten på Tomtebogatan 28-58. 

Källa: Stockholm vatten och avfall

Staden vill att delar av Rörstrandsgatan blir gågata året runt.

Staden vill att delar av Rörstrandsgatan blir gågata året runt.

Pekka Pääkkö

Här kan bilar portas året om

Från sommar till året runt ✔ Rörbyte i grunden ✔ Från Filadelfia till blombutiken