Teknikbyggnaden var tänkt att ligga på en grusyta som används av Heleneborgs båtklubb för vinterförvaring av båtar. Planen väckt mycket ilska. Klubben hävdade att bygget hotade hela deras verksamhet och det kulturarv av träbåtar som de förvaltar.

Regionen har stått på sig och hävdat att platsen i fråga var den enda tänkbara placeringen av den 160 kvadratmeter stora byggnaden.

Jakop Dalunde (MP), ordförande i regionens trafiknämnd.

Jakop Dalunde (MP), ordförande i regionens trafiknämnd.

Miljöpartiet.

Stryks från planerna

Nu kommer nya bud från regionen: Det kommer inte att behövas någon teknikbyggnad på Långholmen.

– Det känns såklart väldigt skönt att kunna minimera bieffekterna när vi bygger ut den infrastruktur som Stockholm behöver, säger Jakop Dalunde (MP), ordförande i regionens trafiknämnd.

I mars i år tog nämnden beslut om att bevilja extra finansiering för plattformsbarriärer samt ett nytt trafiksystem för självkörande tåg.

– I och med den nya moderna tekniken minskade behovet av teknikbyggnader.

Hamnkaptenen Pelle Ennerling och Angelica Skifferberg, ordförande i Heleneborgs båtklubb, är glada över beskedet.

Hamnkaptenen Pelle Ennerling och Angelica Skifferberg, ordförande i Heleneborgs båtklubb, är glada över beskedet.

Heleneborgs båtklubb

"Blixt från klar himmel"

Den ska heller inte byggas på någon av de andra närliggande platserna – exempelvis Pålsundsparken – som nämnts som alternativ.

– Jag blir lite ställd. På de senaste mötena med regionen har det känts som att slå pannan mot väggen, så det kom som en blixt från klar himmel. Det var fantastiskt roligt att höra. Fy, som vi har slitit, säger Angelica Skifferberg, ordförande i Heleneborgs båtklubb.

Klubben har organiserat ett ordentligt motstånd. Nyss avslutades granskningen av planprocessen. Av de runt 420 synpunkter som inkom var 360 någon form av kritik mot teknikbyggnadens placering.

– Jag tycker det är fantastiskt att vi får gehör för den kulturinsats som vi faktiskt utför. Jag ser det som ett erkännande av vår strävan att skapa en beständig kulturmiljö på Långholmen, säger Pelle Ennerling, hamnkapten.

Jakop Dalunde uppger dock att beslutet inte var ett resultat av protesterna, utan en positiv effekt av det nya system man beslutat om.

Sedan 1919 har Heleneborgs båtklubb bevarat, värnat och vårdat träbåtar med kulturhistoriskt värde.

Sedan 1919 har Heleneborgs båtklubb bevarat, värnat och vårdat träbåtar med kulturhistoriskt värde.

Martin Prieto Beaulieu

Tog tid att analysera

Det tog alltså över ett halvår från att man beslutade om det nya trafiksystemet till dess att man gav besked om att teknikbyggnaden slopades.

Miljöpartiet uppger att det tagit tid att analysera vad det nya trafiksystemet skulle innebära i praktiken. Att pausa allt planeringsarbete hade inte varit ett alternativ eftersom man då hade halkat efter planeringen av nya tunnelbanan i stort.

– Vi är fortfarande i ett planering- och tillståndsskede. Det är naturligt att vi söker smartare och enklare lösningar. Detta innebär sammantaget en besparing och förenkling, skriver Johan Brantmark, chef för Gul linje.

Stor ilska över planerat bygge på Långholmen

Många tyckte till om tunnelbanans nya linje – mest kritik riktades mot teknikbyggnaden på Långholmen. Regionen menar att oron över hotet mot kulturmiljön är obefogad.

– Jag blev så förbannad att jag höll på att hoppa ur skorna, säger Angelica Skifferberg vid Heleneborgs båtklubb.

Mellan Fridhemsplan och Älvsjö ska tunnelbanans nya gula linje byggas. Längs spåren, ovan mark, behöver en teknikbyggnad uppföras. Planen är att lägga den på Långholmen.

Nyligen avslutades granskningen av planprocessen. Av de runt 420 synpunkter som kom in rörde 360 teknikbyggnadens placering.

Halva byggnaden hamnar nämligen på en grusyta som används för vinteruppställning för Heleneborgs båtklubb.

– Tyvärr har det spridits en del överdrifter, och det finns en oro hos många klubbmedlemmar för att byggnaden ska förstöra klubbens verksamhet. Det är synd, eftersom det inte stämmer, säger Kajsa Nilsson, ansvarig för planeringen av Gul linje, i ett pressmeddelande.

Hamnkaptenen Pelle Ennerling och Angelica Skifferberg, ordförande i Heleneborgs båtklubb.

Hamnkaptenen Pelle Ennerling och Angelica Skifferberg, ordförande i Heleneborgs båtklubb.

Heleneborgs båtklubb

Fem procent av ytan

Förvaltningen för utbyggd tunnelbana uppger att fem procent av klubbens uppställningsplats tas i anspråk av teknikbyggnaden och dess teknikytor. I ett till två års tid, då bygget pågår, tas 20 procent av deras yta.

Båtklubben har tagit del av utskicket från Förvaltningen för utbyggd tunnelbana.

– Jag blev så förbannad att jag höll på att hoppa ur skorna, säger ordföranden Angelica Skifferberg.

Hennes intryck är att förvaltningen tycks försöka tona ner konsekvenserna genom att trycka på de fem procenten. Klubbens uppskattning är att 15 uppställningsplatser helt försvinner och att 50 försvinner under etableringstiden.

– Vilka överdrifter pratar de om? Det är ett hot för oss, att bli av med så många vinterplatser. Det blir katten på råttan på repet på hela verksamheten, säger Angelica Skifferberg.

"Irreparabelt ingrepp"

Sedan 1919 har båtklubben bevarat och vårdat träbåtar med kulturhistoriskt värde. Båthistoriska riksförbundet tar klubben i försvar.

– Heleneborgs båtklubb är ett levande museum och en unik miljö där traditionella hantverk hålls vid liv. Ett teknikhus vore ett irreparabelt ingrepp i vårt flytande kulturarv, säger Dan Thorell, ordförande i förbundet, i en kommentar.

Båtklubben hade hellre sett att teknikbyggnaden lagts på andra sidan Pålsundet, vid Lorensberg.

– Som vi ser det förstör man också parkmiljön på Långholmen, inte minst under byggfasen. De har inte ens vägt in att stora mängder sprängsten ska fraktas ut från Långholmen, det är ett antal hundra lastbilsflak som ska över Långholmsbron, säger hamnkaptenen Pelle Ennerling.

Sedan 1919 har Heleneborgs båtklubb bevarat, värnat och vårdat träbåtar med kulturhistoriskt värde.

Sedan 1919 har Heleneborgs båtklubb bevarat, värnat och vårdat träbåtar med kulturhistoriskt värde.

Stefan Källstigen

Ska överklaga

Förvaltningen har valt bort placeringen vid Pålsundsparken med hänvisning till att påverkan blir större där, då de måste bygga i en park nära hus med hög kulturklassning och att flera gamla träd då måste fällas.

Stadsmuseet delar stadens bedömning att placeringen på Långholmen är att föredra och de ser inte heller att det maritima kulturarvet hotas. De har även Skönhetsrådet på sin sida.

– Detta är den bästa placeringen ur kulturmiljösynpunkt av de totalt fyra platser som vi har utrett, säger Kajsa Nilsson.

Vad gäller lastbilarna säger staden att det rör sig om runt 30 transporter om dagen i tre veckor.

– Vi gör allt vi kan för att minimera påverkan. Vi har haft flera möten med båtklubben och vi kommer att fortsätta att träffa dem, säger Kajsa Nilsson.

– Vi kommer överklaga ända in i kaklet, säger Angelica Skifferberg.

Sedan 1919 har Heleneborgs båtklubb bevarat, värnat och vårdat träbåtar med kulturhistoriskt värde.

Sedan 1919 har Heleneborgs båtklubb bevarat, värnat och vårdat träbåtar med kulturhistoriskt värde.

Stefan Källstigen

Stor ilska över planerat bygge på Långholmen

Anrik båtklubb rasar över t-banans teknikbyggnad ✔ Rädsla över hot maritimt kulturarv