Mellan Fridhemsplan och Älvsjö ska tunnelbanans nya gula linje byggas. Längs spåren, ovan mark, behöver en teknikbyggnad uppföras. Planen är att lägga den på Långholmen.
Nyligen avslutades granskningen av planprocessen. Av de runt 420 synpunkter som kom in rörde 360 teknikbyggnadens placering.
Halva byggnaden hamnar nämligen på en grusyta som används för vinteruppställning för Heleneborgs båtklubb.
– Tyvärr har det spridits en del överdrifter, och det finns en oro hos många klubbmedlemmar för att byggnaden ska förstöra klubbens verksamhet. Det är synd, eftersom det inte stämmer, säger Kajsa Nilsson, ansvarig för planeringen av Gul linje, i ett pressmeddelande.
Hamnkaptenen Pelle Ennerling och Angelica Skifferberg, ordförande i Heleneborgs båtklubb.
Heleneborgs båtklubb
Fem procent av ytan
Förvaltningen för utbyggd tunnelbana uppger att fem procent av klubbens uppställningsplats tas i anspråk av teknikbyggnaden och dess teknikytor. I ett till två års tid, då bygget pågår, tas 20 procent av deras yta.
Båtklubben har tagit del av utskicket från Förvaltningen för utbyggd tunnelbana.
– Jag blev så förbannad att jag höll på att hoppa ur skorna, säger ordföranden Angelica Skifferberg.
Hennes intryck är att förvaltningen tycks försöka tona ner konsekvenserna genom att trycka på de fem procenten. Klubbens uppskattning är att 15 uppställningsplatser helt försvinner och att 50 försvinner under etableringstiden.
– Vilka överdrifter pratar de om? Det är ett hot för oss, att bli av med så många vinterplatser. Det blir katten på råttan på repet på hela verksamheten, säger Angelica Skifferberg.
"Irreparabelt ingrepp"
Sedan 1919 har båtklubben bevarat och vårdat träbåtar med kulturhistoriskt värde. Båthistoriska riksförbundet tar klubben i försvar.
– Heleneborgs båtklubb är ett levande museum och en unik miljö där traditionella hantverk hålls vid liv. Ett teknikhus vore ett irreparabelt ingrepp i vårt flytande kulturarv, säger Dan Thorell, ordförande i förbundet, i en kommentar.
Båtklubben hade hellre sett att teknikbyggnaden lagts på andra sidan Pålsundet, vid Lorensberg.
– Som vi ser det förstör man också parkmiljön på Långholmen, inte minst under byggfasen. De har inte ens vägt in att stora mängder sprängsten ska fraktas ut från Långholmen, det är ett antal hundra lastbilsflak som ska över Långholmsbron, säger hamnkaptenen Pelle Ennerling.
Sedan 1919 har Heleneborgs båtklubb bevarat, värnat och vårdat träbåtar med kulturhistoriskt värde.
Stefan Källstigen
Ska överklaga
Förvaltningen har valt bort placeringen vid Pålsundsparken med hänvisning till att påverkan blir större där, då de måste bygga i en park nära hus med hög kulturklassning och att flera gamla träd då måste fällas.
Stadsmuseet delar stadens bedömning att placeringen på Långholmen är att föredra och de ser inte heller att det maritima kulturarvet hotas. De har även Skönhetsrådet på sin sida.
– Detta är den bästa placeringen ur kulturmiljösynpunkt av de totalt fyra platser som vi har utrett, säger Kajsa Nilsson.
Vad gäller lastbilarna säger staden att det rör sig om runt 30 transporter om dagen i tre veckor.
– Vi gör allt vi kan för att minimera påverkan. Vi har haft flera möten med båtklubben och vi kommer att fortsätta att träffa dem, säger Kajsa Nilsson.
– Vi kommer överklaga ända in i kaklet, säger Angelica Skifferberg.