Sedan olyckan har Statens haverikommission undersökt vad som kan ha orsakat det cirka 20 meter höga fallet som gjorde att fem byggarbetare omkom.

Nu meddelar myndigheten att det har saknats fem så kallade skruvförband i konstruktionen. Skruvförband är skruvar och muttrar som sitter ihop för att hålla samman olika sektioner.

Fyra av skruvförbanden skulle ha suttit mellan hissmastens tredje och fjärde sektion. Det var de tre översta mastsektionerna som tillsammans med hisskorgen lossnade och föll mot marken.

– Det är utan tvekan ett problem. Utan skruvarna kan delarna lossna. Det är ungefär som med hjul: Om alla hjulbultar i en bil saknas är det en viktig faktor till att hjulet kan lämna axeln, säger Gideon Singer, utredningsledare.

Orsak inte fastställd

Han poängterar att haverikommissionen ännu inte slagit fast själva orsaken till olyckan. Det kan nämligen finnas ytterligare faktorer som spelat in, säger han.

Utredningen har visat att skruvförband saknats åtminstone sedan den 9 november, alltså över en månad före olyckan – en brist som inte har noterats i samband med kontroller och serviceåtgärder.

– Härnäst kommer vi att skriva vår rapport och komma fram till en orsaksformulering, säger Gideon Singer.

Säger ert besked i dag något om vem som är ansvarig för olyckan?

– Nej, vi utreder inte skuld och ansvar. Det är inte vår sak. Vi tittar på vad som har hänt och försöker förhindra det.

Välkomnar beskedet

Facket har sedan tidigare haft misstankar om de saknade skruvarna.

– Nu är det bekräftat och det är positivt, säger Tomas Kullberg, ordförande för Byggnads Stockholm-Gotland.

Hur kan man ha använt hissen i över en månad utan att den har rasat?

– Det är inte säkert att man har kört ända upp, utan till våningen under. Då ger det inget utfall. När man kör ända upp, det är då det faller.

Haverikommissionens färdiga rapport väntas kunna presenteras i slutet på sommaren. Mitt i söker Andersson Company som är huvudentreprenör på bygget i Ursvik.