Så här kommer det att se ut vid en av trafikplatserna på Tvärförbindelse Södertörn. Foto: Trafikverket

Besked om Tvärförbindelse Södertörn hyllas och sågas

Att Tvärförbindelse Södertörn, motorvägen mellan Haninge och E4/E20, nu rycker närmre välkomnas av lokala politiker. Men inte av alla.

  • Publicerad 06:08, 4 dec 2021

Satsningar på järnväg borde komma före vägtrafik

Bygget av Tvärförbindelse Södertörn, motorvägen mellan Haninge och E4/E20, rycker närmre, och dessutom är fullt finansierad, något som välkomnas av lokala politiker.

– En seger för alla vi som kämpat för att invånare och företag på södra länshalvan ska få en rimlig trafiksituation, säger Daniel Dronjak (M), kommunstyrelsens ordförande i Huddinge i ett pressmeddelande.

Kostar 15,8 miljarder

Den två mil långa leden har varit på gång i decennier, och har nu en budget på 15,8 miljarder statliga kronor. Trängselskatteinkomster står för 600 miljoner och Huddinge kommun för lika mycket.

Det framgår av förslaget till Nationell plan för transportinfrastruktur som nyligen presenterats.

Efter 30 år: Byggstart närmar sig för Tvärförbindelse Södertörn

– Positivt att Tvärförbindelse Södertörn nu ges full finansiering, säger regionrådet Gustav Hemming (C) i ett uttalande.

Även oppositionen är glad.

– En fantastisk nyhet. Idag är det köbildning och omvägar på hela Södertörn för att den här vägen saknas, säger Jens Sjöström (S).

Nej till leden

Hemmings koalitionsbroder Tomas Eriksson (MP) vill dock inte att leden byggs över huvud taget, i alla fall inte nu.

– Det här är ett klimatsvek. Viktiga klimatsatsningar skjuts fram, medan 60 miljarder går till Förbifarten, Tvärförbindelse Södertörn och kapacitetsförstärkningar på E4/E20, satsningar som vi vet kommer att öka regionens klimatutsläpp, säger han.

Järnväg och cykel

Samtidigt är fyraspårsutbyggnaden av järnvägen mellan Stockholm och Uppsala bara delvis finansierad, och bygget av vändspår i Märsta finns inte med. Det gör att man inte kan öka kapaciteten i pendeltågstrafiken på sträckorna.

– Satsningar på järnväg borde komma före vägtrafik, tills en större del av flottan är elektrifierad, säger Tomas Eriksson.

Hemming är dock inte heller helt nöjd. Ombyggnationen av Årstaberg station finns inte med i planen, och det saknas cykelsatsningar, som cykelbana längs E4 från Märsta och mellan Täby och Frescati, anser han.

Lång väntan

Och i Huddinge är Daniel Dronjak allt mer otålig.

– Det är oroande att det i förslaget är en senare byggstart än vad som tidigare beslutats. Ytterligare förseningar av vägen innebär mer tid i bilköer och trafikkaos. Det är oacceptabelt och något regeringen måste ändra innan det slutliga förslaget läggs fram, säger han.

I Masmo går leden in i tunnel. Foto: Trafikverket