Polisen ser sedan i början av året en ökning av berdrägerier mot äldre i Skärholmen. Det handlar främst om att pensionärer blir uppringda av personer som uppger sig för att arbeta på bank. De säger sig se ett problem på bankkonto, men kan hjälpa om personen öppnar sitt Bank-id. Men i själva verket är det en bedragare.

– Många känner en skam för att de blivit lurade och det vill jag understryka att man inte ska känna. Det är bedragarnas jobb att lura folk, säger Hans Hedberg, kommunpolis i Skärholmen.

Bedrägerier går i vågor. Just nu är det en stor ökning men om man jämför siffrorna med samma tid förra året har bedrägerierna mot äldre minskat. Vågorna beror på att de kriminella riktar in sig på en specifik målgrupp eller ett specifikt område under olika perioder, menar Hans Hedberg.

Hans Hedberg, Polisinspektör, Kommunpolis LPO Skärholmen

Hans Hedberg, Polisinspektör, Kommunpolis LPO Skärholmen

Angie Gray

En annan bluff-trend

I hela region Stockholm är det en annan trend som sticker ut. Här skickar bedragarna ut sms från en mängd olika företag och bolag där de ber dig klicka på en länk, eller ringa upp. På det här sätter kan bedragarna fokusera på de som faktiskt ringer upp, och har en större chans att lyckas med bedrägeriet.

– Du kan till exempel få ett sms som ber dig hämta upp eller boka leverans på något du inte köpt. När du ringer upp har de ofta "lösningen" väldigt snabbt, säger Towe Hägg, brottsförebyggande samordnare, på polisens bedrägerisektion i region Stockholm.

Det som sticker ut just nu är variationen företag som bedragarna utger sig för att vara. Därför är det svårt att gå ut med vilket sms man ska akta sig för specifikt, då det kan vara flera olika samma dag.

Enligt Brottsofferjouren är de flesta som ringer dit personer som fallit offer för just bedrägerier.