– Han är mycket trevlig, trovärdig och verbal. Och han känner till offrens namn, födelsedatum och till och med deras barns namn, så de har gjort research, säger Kristian Bergström, kommunpolis i Sollentuna.

Ingången är att mannen vill hjälpa pensionären att bli av med ett inkassokrav för en inköpt vara, exempelvis en mobiltelefon. För att kunna göra det behöver han deras bank-ID.

– De har till och med fixat en fejkad telefonkoppling till en kollega som ska hjälpa till med inkassokravet. Det är ett uträknande tillvägagångssätt och det riktar sig till en målgrupp som ofta sitter hemma själva utan någon att bolla med. Det har gjort att bedrägeriet har lyckats i flera fall, säger Kristian Bergström.

De Sollentunabor som blev uppringda i helgen lät sig emellertid inte luras.

– I ena fallet var det nära, men båda blev misstänksamma eftersom de visste att de inte hade köpt någon mobiltelefon. Då la de på luren, vilket var föredömligt. Blir man det minsta tveksam så ska man lägga på eller be att få ringa upp. Inkassoföretag ringer aldrig upp på det här sättet. Och bank-ID ska man aldrig ge ut.

https://www.mitti.se/nyheter/kvinnlig-bedragare-lurade-100-aring-pa-pengar/repuhj!JK4vizxPzUCpX97wWSU5QA/