Parkerad. Adeola Aderounmu låter bilen stå och åker kollektivt till jobbet. Men det tar tid – 1,5 timmar enkel väg. Foto: Ingrid Johansson

Bättre och billigare kollektivtrafik – annars tar han bilen

SL har förlorat var tredje resenär under pandemin, och nu ska de lockas tillbaka. Rådet från Adeola Aderounmu i Järfälla: Bättre tvärförbindelser, håll nere priset – och se till så att folk inte har fötterna på sätena.

  • Publicerad 05:30, 1 sep 2021

Ropa åtminstone ut i högtalarna att inte ha fötterna på sätena

Järfällabon Adeola Aderounmu är en trogen kollektivresenär, men nu börjar tålamodet tryta.

Det tar honom en och en halv timme att åka till jobbet: Klockan 06.26 tar han buss 543 från Fornvägen till Kontorvägen där han byter till 178:an till Helenelund. Därifrån pendel till Märsta, och byte till buss 579.

Då är han på jobbet klockan 08.00. Och sen samma rutt hem på eftermiddagen.

Den här morgonen tog han bilen till Järfälla kyrka och ställde den där för att hinna åka och handla på hemvägen.

35 minuter med bil

Med bil skulle han ta sig till jobbet på 35 minuter, berättar han när vi träffas på Ica Maxis parkering.

– Dels tänker jag på klimatet, och dels på att jag vill att min bil ska hålla länge. Men jag tänker varje dag när jag kliver upp klockan fem, ska jag inte ta bilen i stället?

Kollektivtrafiken i höst: Återställare krävs efter pandemin

Adeola Aderounmu bor med sin familj på Fornvägen i Barkarby och jobbar som lärare på en skola i Märsta.

– Vi har två bilar faktiskt. Det går inga bussar hit mitt på dagen, och de slutar gå före 19 på kvällen. Så med två barn som har aktiviteter så behöver vi bil, säger han.

Knöligt åka på tvären

Kommunikationerna i Barkarby är osmidiga, anser Adeola Aderounmu, och han är heller inte hjälpt av att t-banans blå linje dras hit.

– Jag jobbar ju inte vid Centralen. Tänk om man kunde ta en buss från Jakobsberg till Märsta på 45 minuter! Det behövs bättre tvärförbindelserna i norra Stockholm.

Trafikförvaltningen i Region Stockholm har i uppdrag att planera för kollektivtrafiken efter pandemin.

– Vi försöker klura ut hur vi ska möta det nya. Många har lämnat oss och åker bil i stället, och dem vill vi ha tillbaka. Andra har jobbat hemifrån och vi behöver veta vilka som vill tillbaka och hur kommer de att åka, säger Suss Forssman Thullberg, kommunikationschef.

Nya resmönster

De följer nu resandemönstren tätt, och gör även enkätundersökningar för att få veta hur människor tror att de kommer att resa.

Det handlar också om att anpassa biljettsystemet, där en lägre taxa under lågtrafik och periodbiljetter som gäller för exempelvis vissa dagar i veckan diskuteras.

Det krävs för att Stockholms bilister ska ställa bilen

Om SL ska få behålla sina resenärer, och få tillbaka bilisterna, är det viktigt att hålla biljettpriserna nere, menar Adeola Aderounmu.

– Det måste vara billigare att åka kollektivt än att tanka bilen. För min del skulle bensinen kosta över 2 000 kronor i månaden, mot månadsbiljetten på 950 kronor.

Vill bötfälla de som smutsar ner

Och så var det det här med smutsiga säten.

– Varje dag ser jag folk som sätter upp fötterna på sätena, även på vintern. Och slänger skräp på golvet. Det är inte trevligt. Det finns ju kameror, bötfäll dem! Eller ropa åtminstone ut i högtalarna att inte ha fötterna på sätena, säger han.