Lilla Solomia ritar tillsammans med förskolepedagogen Carolina Karlström. Då och då vänder hon sig om och sträcker ut en hand mot mamma Yelyzaveta Ilnytska för att kontrollera att hon är där.

– Jag vill se hur hon leker och kommunicerar med andra barn eftersom hon inte pratar svenska. Vi pratar ukrainska hemma, säger Yelyzaveta.

I Ukraina börjar barnen i förskola när de är 3 år.

– Jag har pratat med ukrainska mammor om det. Hälften av de jag känner tycker att barnen kan börja när de är 2 år, och häften när de är 3. Jag tror att 2 år vore bra för Solomia.

I Ukraina börjar de flesta barn i förskolan när de är tre år. Yelyzaveta Ilnytska vill gärna att Solomia börjar när hon är två.

I Ukraina börjar de flesta barn i förskolan när de är tre år. Yelyzaveta Ilnytska vill gärna att Solomia börjar när hon är två.

Mikael Andersson

Föräldrar kan känna oro

Prova på-förskolan är öppen varje torsdagsförmiddag under hösten. De använder en lokal på förskolan som står tom under dagarna. Intresset har varit stort och det finns tankar på att pröva något liknande även i Skogås.

Syftet är att få fler barn att börja förskolan i områden där inskrivningsgraden är låg.

– Många är oroliga kring de vardagliga sakerna. Kommer mitt barn att få mat och hur ofta får de mat? Hur fungerar det när de ska sova? Mitt barn kan inte prata, hur gör hen sig förstådd? berättar Carolina Karlström.

De berättar hur det fungerar och föräldrarna kan gå en rundtur på förskolan.

– Vi berättar hur en inskolning går till, informerar om förskolan och ger dem kunskapen så att de känner sig trygga. Här blir det också väldigt konkret. Vi har sångsamling, fruktstund och pedagogisk verksamhet. Man får se sitt barn i den här miljön, säger Angelica Rössler Gausel, förskolepedagog.

Prova på-förskolan är en del av projektet "Vägen in i förskola ".

– Vi har även haft hembesök och gått runt och informerat om förskolan. Vi har sett en ökning av barn på förskolan efter det, men det kanske inte slog så väl ut som vi hade tänkt. Här är det mer "hands on", säger Carolina Karlström.

Montadar Janjoun besöker prova på-förskolan med sonen Adam 1,5 år. Montadar vill att Adam ska träffa andra barn.

Montadar Janjoun besöker prova på-förskolan med sonen Adam 1,5 år. Montadar vill att Adam ska träffa andra barn.

Mikael Andersson

"Vill att han får med sig båda språken"

Efter en stund kommer Montadar Janjoun med Adam 1,5 år. Adam utforskar nyfiket allt nytt i lokalen. Snart skruttar han och Solomia in i lekrummet.

– Han är mestadels hemma, vi leker med honom på gården. Men det är bara vi i familjen, han träffar inte så många andra barn. Han är social av sig, så vi vill att han ska vänja sig vid att vara med andra barn, säger pappa Montadar Janjoun.

De har varit på öppna förskolan i Vårby vid ett tillfälle.

– Så fort jag är klar med min föräldraledighet i vår, när han är 2 år, tänker vi att han ska börja i förskolan. Han pratar mest arabiska, men när han börjar förskolan blir det ju svenska. Vi vill att han får med sig båda språken, säger Montadar.

Vad är viktigast i valet av förskola?

– Jag skulle säga närheten. Men sedan är det också viktigt att det är bra och lärande för barnet och att barngrupperna inte är för stora. Det väger tyngre än närheten.