Bakom ett draperat byggstängsel mullrar en grävmaskin. Halva lekstugan är bakom avspärrningen, rutschkanan i backen är också avstängd. 

På förskolan Guldklimpar Leklabbets gård på Alphyddevägen ska Region Stockholm borra för ett tre meter högt ventilationstorn som ska släppa ut luft från tunnelbanan.

– När det är klart kommer vi kanske att förlora tio kvadratmeter. Några buskar som barnen lekte vid är också borttagna, säger Jonas Djäken, biträdande rektor på Guldklimpar Leklabbet.

Färg och glitter smyckar barnens drömtåg.

Färg och glitter smyckar barnens drömtåg.

Region Stockholm

Matheo Larsen Broman, 5, och Hemming Broman, 5, springer genom snön på den del som finns kvar av gården. De håller upp tunnelbanetåget som barnen på förskolan har målat. 

Till sin hjälp hade de konstnären Thomas Karlsson som har gjort konsten till Nackas blivande tunnelbanestation. Barnen vek, målade, tapetserade och piffade sina drömtåg med godispapper.

– Han berättade för barnen vad en konstnär är och tog fram de här mallarna som barnen fick måla med. Vi tog fram paljetter, färg, lim – rubbet. Sedan höll barnen på med det här hela vårterminen, säger barnskötaren Marita Suneson.

Gjorde godiståget

”Jag fick sätta i mig en Twistpåse för att ordna godispapper åt barnens tåg, det var ett tufft jobb”, säger Marita Suneson.

”Jag fick sätta i mig en Twistpåse för att ordna godispapper åt barnens tåg, det var ett tufft jobb”, säger Marita Suneson.

Malin Lövkvist

Barnens konst ställs nu ut på Spårvägsmuseet. 

– Roligt, säger Metheo Larsen Broman. 

Hemming Broman gjorde ett tåg som gick till Finland.

– Min kusin Siri bor där men när vi hälsade på henne åkte vi båt.

Hade du hellre åkt tåg?

– Nej.

Matheo Larsen Broman gjorde Godiståget.

– Det gick till Godislandet. Där finns det jättemycket godis – alla sorter. Allting är gjort av godis – till och med husen!

Har du varit där?

– Nej, det finns ju inte på riktigt.

Projektet har varit en kompensation från Region Stockholm. Förhoppningen är att fånga barnens perspektiv och att de ska förstå varför det bullrar.

– Vi stärkte gruppen. Barnen lärde sig att samarbeta. När de gick vidare till skolan efter sommaren var de såå tajta. Vi pedagoger storbölade, säger Marita Suneson.

Hu-hu-hu-hu-hu-hu-hu! Ljudet från en pålning bryter lunchtystnaden.

Under förskolan Guldklimpar Leklabbet i Alphyddan, pålas, sprängs och borras för tunnelbanan.

– Det här är milt. Är de precis utanför låter det mer, nu är de nog en bit bort, säger Marita Suneson.

”Högt, högt ylande”

Konstnären Thomas Karlsson som har gjort konsten till Nackas kommande tunnelbanestation gjorde mallarna och visade barnen hur de skulle vika sina drömtåg.

Konstnären Thomas Karlsson som har gjort konsten till Nackas kommande tunnelbanestation gjorde mallarna och visade barnen hur de skulle vika sina drömtåg.

Region Stockholm

Förutom tunnelbanebygget byggs också Värmdövägen om, vilken passerar nedanför förskolegården. Barnen och personalen har lärt sig att det finns många olika byggbuller.

– Det är så många olika ljud. Stompande, upprepande ”dukk-dukk-dukk-dukk”, när de sågar i asfalten är som ett högt, högt ylande och ljudet från sprängningar: ”Poff!”, säger platschefen och förskolläraren Jenny Lundmark.

– Det vibrerar under golvet: ”Boom!” Och så skallrar fönstret, säger Marita Suneson.

Hur är det att ha förskola i den här miljön?

– Det är tufft. När det låter som värst, när de pålar i marken och sågar i asfalten, kan vi inte vara här. I våras fick vi vara på vår systerförskola Lilla Meastro i två veckor.

Påverkar det barnen?

– Nej.

– Många av dem bor här i närheten och är så vana vid det här. Det har blivit en del av deras vardag. När det är som värst, ofta på förmiddagarna, är vi inte här. Då går vi iväg till naturområden i närheten för att inte vara mitt i ljudet, säger Jenny Lundmark.

Förskolan har daglig kontakt med byggarbetarna och avstämningar med Region Stockholm en gång i månaden. För att underlätta utflykter har Region Stockholm skänkt två lådcyklar med sittplats för sex barn.

Tunnelbanan kommer till Nacka 2030. Men Marita Suneson hoppas på att få dit barnens drömtåg ankommer redan efter att utställningen på Spårvägsmuseet avslutas den 10 december.

– Jag vill försöka få tågen till Dieselverkstaden. VI är ju ofta där på föreställningar och lånar böcker och det är ju ett tunnelbaneområde. Kanske de kan ha tågen inne på biblioteket?