Klockan är åtta och i köket på Craft Carrier i Vallentuna fikar ägaren Denny Ullberg med sin son Pontus och företagets mekaniker. Bara adventsljusstaken sprider ett svagt sken. Ingen vill tända lampan på morgonen.

Onsdagar brukar vara lugnast. De pratar lågmält.

Denny Ullberg startade sin bärgningsfirma 1990 när han just fyllt 18. Han är uppvuxen i Huddinge och kom till norrort 1995. Fem år senare flyttade han och firman till Vallentuna.

Denny Ullberg startade sin bärgningsfirma 1990 när han just fyllt 18. Han är uppvuxen i Huddinge och kom till norrort 1995. Fem år senare flyttade han och firman till Vallentuna.

Stefan Källstigen

Men i gryningen utanför fönstret dalar stora snöflingor genom luften och termometern visar på minus 8 grader. 

Under dagen ska det falla mellan en och tre centimeter över Norrort. Det räcker för att det ska bli problem i trafiken och rasa in bärgningsuppdrag. Samtidigt ligger tre av elva chaufförer hemma sjuka och Denny Ullberg får rycka in.

Hackig motor

Dagens första jobb är bara någon kilometer bort. Kunden har fått problem med en hackig bilmotor och på några minuter har han fått bort hennes Kia från villauppfarten och spänt fast framhjulen på grinden. Så kallas den tvärgående balken som sticker ut bak på bärgningsbilen.

Framhjulen fästs med grova nylonremmar. Stroppar kallas de i branschen.

Framhjulen fästs med grova nylonremmar. Stroppar kallas de i branschen.

Stefan Källstigen

Denny kör bilen till verkstad i Väsby och vidare norrut. Snön yr och på radion berättar P4 Stockholm om en olycka mellan Kungsängen och Bro. Flera lastbilar och personbilar har kolliderat.

Det är för tätt i trafiken, konstaterar han. Folk kör för nära och för snabbt även när väglaget är halt.

Dikeskörning. Backen är brant, kunden hade inga vinterdäck och gled av vägen. Hon hade tur. Telefonstolparna på landet monteras just nu ner. Bara några dagar innan stod en just där. 

Dikeskörning. Backen är brant, kunden hade inga vinterdäck och gled av vägen. Hon hade tur. Telefonstolparna på landet monteras just nu ner. Bara några dagar innan stod en just där. 

Stefan Källstigen

Snart är vi ute i Uppsalaslättens åkerlandskap. Efter Vassunda kyrka ser vi kunden vinka ivrigt några hundra meter bort.

Vägen hon kört av är brant och med bara sommardäck gled hon ner i diket.

Hennes Ford sitter fast.

Det är vinschen som gör jobbet när bilen dras upp ur diket. Bärgningsbilen står still.

Det är vinschen som gör jobbet när bilen dras upp ur diket. Bärgningsbilen står still.

Stefan Källstigen

Denny ber henne sätta sig bakom ratten så att hon kan styra hjulen rätt. Han tar fram sina stroppar, kraftiga nylonremmar, som han fäster i fälgarna och en vajer i andra änden. Sedan trycker han på fjärrkontrollen. Vajern vinschas upp och bilen kommer upp på vägbanan.

En nyfiken granne tittar på. "Sa hon att hon skulle till verkstan och sätta på sommardäck? Jaja, det brukar heta så", skrockar han.

VW-motorn som dött i kylan vaknar till liv igen och kunden kan åka hem.

VW-motorn som dött i kylan vaknar till liv igen och kunden kan åka hem.

Stefan Källstigen

Nästa kund väntar i Rosersbergs industriområde. En man i 35-årsåldern som inte kunde starta bilen när han skulle hem från jobbet kvällen innan. Batteriet var nedkylt och dog. Han är inte ensam om det. Många uppdrag vintertid handlar om att kylan kör slut på batterierna.

Denny tar fram startkabeln och kopplar den till VW-motorn. Den får liv på bara några sekunder.

Vid Glädjen i Väsby släpper han av oss. Klockan är elva men arbetsdagen är långt ifrån slut.

15 bärgningar

Denny åkte vidare till olyckan på E 18, där minst en person mist livet. Ett 15-tal fordon fick bärgas, andra kunde köras därifrån av ägarna.

Halv tre var han och sonen hemma i villan i Vallentuna.

Det blev ingen lugn onsdag.