Från 12 maj och fram till 20 juni bygger SL nya så kallade brandgaspartier på Rinkeby tunnelbanestation, vilket innebär att man behövt stänga av en spårbro och en plattform.

– Rinkeby är en av få tunnelbanestationer där det finns två plattformar. I vanliga fall avgår alla tåg åt söder från en plattform och alla åt norr från en, och så är det en spårbro däremellan. Under tiden arbetet pågår kommer alla tåg, oavsett riktning, dock avgå från plattformen där tågen vanligtvis bara går söderut, säger Karolina Wichman, projektkommunikatör på SL.

De som är vana vid att gå över spårbron till tågen i norrgående riktning mot Hjulsta måste alltså tänka om, vilket lett till en del förvirring bland passagerarna, enligt Karolina Wichman.

– Alla tåg avgår från samma plattform, men vi har märkt att man av vana ändå försökt ta sig igenom avspärrningarna vid spårbron för att komma till andra plattformen. Eftersom det mesta av arbetet sker nattetid kan det vara så att man missar att det faktiskt pågår arbete där, det är ingen byggpersonal på plats på dagarna, säger hon.

Visionsbild på hur brandgaspartierna på Rinkeby station kan komma att se ut när de är klara. 

Visionsbild på hur brandgaspartierna på Rinkeby station kan komma att se ut när de är klara. 

Rundquist arkitekter

Går enligt plan

Uppe på själva spårbron jobbar man just nu med att göra smidesjobb för att kunna installera en stålkonstruktion och bygga upp en ställning för framtida arbete.

Nere på plattformen håller man på att borra i berget för att kunna fästa stålpelare för infästningar för brandgasparti.

– Det sker också nattetid, för att störa så lite som möjligt, säger Karolina Wichman.

Just nu går allt enligt tidplan.

– Som det ser ut kommer allt avslutas då det är sagt, men saker kan så klart alltid ändras på vägen, säger Karolina Wichman.

Visionsbild på hur brandgaspartierna på Rinkeby station kan komma att se ut när de är klara. 

Visionsbild på hur brandgaspartierna på Rinkeby station kan komma att se ut när de är klara. 

Rundquist arkitekter

Öka säkerheten

Totalt ska 34 stationer som ligger under jord få nya brandgaspartier.

Rinkeby var först ut, tillsammans med Hjulsta, Duvbo och Skarpnäck, där det också pågår arbeten. Det hela görs för att öka brandsäkerheten i tunnelbanan.

– Om det mot förmodan skulle brinna i ett tåg som kommer in till en plattform stiger röken uppåt, längs rulltrapporna. Eftersom det även är utrymningsvägen för resenärer kan ett brandgasparti stänga in brandgaserna på själva stationen, så att alla kan komma ut på ett säkert sätt, säger Karolina Wichman.