Fyra tonåringar från gymnasieskolan YBC med mörka jeans och sneakers går in i Sickla galleria och kollar in kuben. På ytterväggen flimrar bilder på Tim "Avicii" Bergling och ur högtalarna ekar raderna från hans sång ”For a better day”:

Wish you could find that love is a fragile thing

Den 20 april 2018 tog världsstjärnan sitt liv. 

– Hemskt så klart att det ska gå på det sättet, säger en av killarna.

– Han gjorde skön musik, säger en annan.

Kuben ställdes ut i Sickla köpkvarter i måndags och ska stå där till den 23 mars. Där inne är väggarna smyckade med skivomslag. På skrivbordet står en dataskärm, pennor och anteckningsblock. 

”Vad behöver ni för att bra?”, frågar Veronika Azizova eleverna från YBC som besöker kuben som Marianne Perslow och Atrium Ljunberg ställt ut i Sickla köpkvarter.

”Vad behöver ni för att bra?”, frågar Veronika Azizova eleverna från YBC som besöker kuben som Marianne Perslow och Atrium Ljunberg ställt ut i Sickla köpkvarter.

Pekka Pääkkö

”Vänner är viktigt”

På väggen finns en qr-kod att scanna med mobilen för att komma vidare till Tim Bergling Foundations webbsida ”For a better day” där ungdomar mellan 13 och 25 år anonymt kan berätta vad de behöver för att må bra. 

– Vad behöver ni för att bra? frågar Veronika Azizova, kommunikationsansvarig på Tim Bergling Foundation, eleverna.

– Vänner tycker jag är viktigt, säger en av killarna.

Har alla era klasskamrater vänner?

– Det är klart att det finns de som inte har så många vänner.

– Men alla har väl någon.

Varför är det viktigt att ha vänner?

– Annars blir det tråkigt. Vänner gör mig glad.

En qr-kod leder ungdomarna till Tim Bergling Foundations hemsida där de kan lämna sina kommentarer.

En qr-kod leder ungdomarna till Tim Bergling Foundations hemsida där de kan lämna sina kommentarer.

Pekka Pääkkö

Kuben har ställts upp i Sickla galleria av centrumägaren Atrium Ljungberg. Företaget skrev i höstas ett treårigt avtal om att stötta Tim Bergling Foundation. Likadana kuber finns i företagets köpcentrum i Uppsala och Malmö. Atrium Ljungberg kommer också att delfinansiera den andra upplagan av boken ”Det här behöver Vi For A Better Day” som stiftelsen ska ge ut senare i år.

– För oss är Tim Bergling Foundation en klockren partner. Vi vet att den fysiska miljön är viktig, framför allt när det kommer till att skapa trygga platser. Vi utvecklar ju för framtida generationer och har ytterst samma mål som stiftelsen, att skapa platser där unga kan och vill vara, säger Marianne Perslow, kommunikationschef på Atrium Ljungberg.

Stiftelsen gav ut en liknande bok 2021. Syftet är att påverka makthavare till beslut som främjar ungas psykiska hälsa. Men också att ge stiftelsen vägledning i sitt arbete.

”Vi behöver prata mer om ungdomars psykiska ohälsa och lyssna på vad ungdomarna behöver”, säger Veronika Azizova.

”Vi behöver prata mer om ungdomars psykiska ohälsa och lyssna på vad ungdomarna behöver”, säger Veronika Azizova.

Pekka Pääkkö

”Måste bryta stigmat”

Varje dag tar mellan tre och fyra svenskar sitt liv, enligt Folkhälsomyndigheten. Bland unga mellan 15 och 24 år är självmord den vanligaste dödsorsaken.

– Otroligt sorgligt. Det är en av våra största samhällsfrågor. Vi behöver prata mer om ungdomars psykiska ohälsa och lyssna på vad ungdomarna behöver, säger Veronika Azizova.

I sitt arbete sedan 2019 har stiftelsen bland annat byggt fem musikstudior för unga i Tensta, Gävle, Sundsvall, Umeå och Uppsala. Målet är ytterligare fem. Stiftelsen stöttar också Självmordslinjen Mind, vilket har möjliggjort att ungdomar med självmordstankar sedan 2020 kan ringa dit dygnet runt.

– Vi måste bryta stigmat kring frågan. Pratar vi om frågan är det också lättare att upptäcka personerna som inte mår så bra, Veronika Azizova.