Alla som åkt förbi handelsområdet har inte kunnat undgå lokalen som för tankarna till USA. Snart öppnar en av världens största lågpriskedjor– i Arninge.

Än får ingen komma in i den gigantiska byggnaden på 14 tusen kvadratmeter men på parkeringen, i uppställda baracker, jagar nu företaget medlemmar. För innan man får handla, måste man vara just det.

Brett Vigelskas, butikschef i Arninge berättar att intresset är stort. Samtidigt har många frågor om utbudet och ställer sig något kritiska till att betala innan man sett vad som finns på hyllorna.

– Det är mycket frågor. Vi har en blandning av folk, vissa har sett oss i film, eller besökt vår butik när de varit på semester i Florida till exempel, säger han.

Runt 250 nyanställningar ska ske och flera har redan börjat sin tjänst. Nu jobbar de med medlemsfrågor. Angelina Skörd,19 år från Täby, är en av dem.

– Många vill ha en rundtur innan de skaffar medlemskap, men då visar vi filmen och försöker förklara vad de kommer att få ut av varuhuset, säger hon.

Som en lagerlokal

Kikar man in genom glasrutorna ser man de höga stålhyllorna och betonggolvet som breder ut sig. Förhoppningsvis kommer de första varorna in i veckan. Planen är att öppna i slutet av oktober.

Costco i Arninge ska bland annat innehålla bageri, apotek, optiker, bilservice och kafé. Hela tanken med varuhuset är att köpa in stora partier av varor i större volymer, men ha färre produktkategorier. Det för att sänka priserna på allt från mat till märkeskläder.

– Det är också så vi skiljer oss från en vanlig storhandel skulle jag säga. Hög kvalitet till det absolut bästa priset brukar vi säga, säger Peter Kelly.

Armanijeans, märkesklockor och diamanter tar han upp som några exempel.

– Costco är inte en butik dit man går för att bara handla mjölk och bröd. Folk brukar säga att om man går in på Costco för att handlar ägg, så kommer man ut med en 75 tum TV och en jetski, säger han skämtsamt.

Nya Ullared

Bland de anställda i butikerna i Arninge finns ingen rädsla för konkurrens. De tror istället att Costco kommer bidra till fler besökare till området.

– Jag tror att det kan bli nya Ullared, det kommer öka ruljansen till Arninge. Jag tror att folk från hela Sverige kommer vara nyfikna på vad de ska sälja, säger Robert Liljeroth som arbetar på ÖoB.

Likt ”North America”

På frågan om Sverige är redo för det amerikanska varuhusjätten svarar Scott Schruber ”utan tveken” och ler brett.

– När man går till Täby centrum och alla butiker här omkring så är det likt North America. Där älskar alla oss, och det tror jag människor kommer göra här också, säger han.