Totalt har Stockhomsregionens flygförbindelser minskat med 4 procent mellan 2023 och 2025, visar en ny analys som Region Stockholm publicerade i veckan.

Minskningen beror främst på att Bromma tappat nästan all sin trafik, men också på färre avgångar från Skavsta och Västerås.

På Arlanda har tillgängligheten – ett index som mäter hur väl flygplatsen är sammanlänkad med andra destinationer runt om i världen – ökat med 1 procent sedan 2023.

Men det är den minsta ökningen av alla flygplatser som jämförs i rapporten. Helsingfors flygplats har ökat med 14 procent, Oslo med 7 procent och Köpenhamn med 6 procent.

Ökar 24 procent

De verkligt stora ökningarna ser man nere på kontinenten, med exempelvis 24 procent upp för Barcelona, 22 procent i Milano och 21 procent i München.

Det som hänt, enligt utredningen, är att Arlanda har fått minskad indirekt tillgänglighet till Nordamerika och Latinamerika – alltså att det är svårare att ta sig till dessa destinationer via bytespunkter på andra ställen i världen – samtidigt som jämförelseflygplatserna fått bättre indirekta förbindelser.

"Detta har en negativ påverkan på både näringsliv, besöksnäring och invånare och kan på sikt försvåra regionens utveckling och internationella samarbete", skriver Region Stockholm på sin webbsida.

För att Sverige ska kunna fortsätta vara en attraktiv och konkurrenskraftig region i Europa behövs ett tydligt fokus på att förbättra flygförbindelserna – annars finns risk att tappa fart i den internationella konkurrensen, framhåller regionen.

"En avgörande länk"

– Stockholmsregionens konkurrenskraft bygger på god internationell tillgänglighet. Flyget är en avgörande länk som gör det möjligt för företag att etablera sig, talanger att mötas och besökare att uppleva vår stad, kommenterar regionens utvecklingsdirektör Anton Västberg.