Biografen har aldrig riktigt återhämtat sig efter pandemin. Biljettförsäljningen ökar förvisso men det gör även driftskostnader och hyran.
Nu har Zita startat en kampanj för att upplysa om det kärva läget och vädja om stöd, vilket även Dagens Nyheter rapporterat om.
– Vi är väldigt beroende av att få uppmärksamhet för kampanjen för vi har en ansträngd ekonomisk situation, så om vi inte gör något nu kommer vi att befinna oss i ett väldigt kritiskt läge inom närmaste året, säger Åsa Widman Falewicz, tillförordnad verksamhetsledare på biografen, till DN.
Swishkampanj
Kampanjen innebär att besökare som köper en biljett online även uppmanas att donera pengar, genom att införskaffa en ”stödbiljett”, bli medlem i biografens förening eller swisha ett bidrag.
Under våren kommer Zita att hålla en kvällstillställning för att samla in pengar och hylla biografens historia och filmen i stort.
– Zita har en rik historia eftersom den drivits i över hundra år. Stödkvällen kommer att lyfta hur mycket biografen betytt för människor, säger Åsa Widman Falewicz.