När Stockholms stad skrotade sin egen app Betala P förra hösten fick bilisterna välja mellan fyra privata alternativ. Löftet var att alla skulle erbjuda en avgiftsfri lösning.

Men kritiken kom snabbt. Många upplevde att det var svårt att undvika extra kostnader – framför allt hos Easypark, där den kostnadsfria tjänsten bara finns via webbläsare, medan appen alltid tar ut en serviceavgift.

97 procent betalar

Easypark dominerar marknaden. Knappt 80 procent av alla parkeringar i Stockholms stad sker via dem – och nästan alla användare betalar den extra avgiften.

Mellan oktober 2024 och juni 2025 gjordes 97 procent av Easyparks gatuparkeringar i staden med serviceavgift, antingen 15 procent av parkeringsavgiften eller som en månadskostnad på 49 kronor.

Parkster, som är den näst största appen, tar 5 kronor för tilläggstjänster. Andelen som betalar det låg under samma period på omkring 30 procent.

"Medvetet val"

Enligt staden är snittkostnaden för ett parkeringstillfälle 40 kronor. Baserat på det har företagen fått in tiotals miljoner i extra avgifter sedan det nya systemet infördes.

Men staden vet inte hur stor summan faktiskt är.

På frågan om inte det är ett problem svarar trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP):

– Huvudsaken tycker jag är att alla konsumenter har den information de behöver för att göra ett medvetet val.

Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad, menar att systemet fungerar bra.

Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad, menar att systemet fungerar bra.

Victor Malmcrona

Han menar att systemet fungerar som tänkt.

– De flesta känner till att Easypark har en avgiftsfri lösning via webben men väljer ändå appen. Vill man undvika avgiften byter man till en annan aktör, säger han.

Var det tanken att nästan alla skulle betala extra?

– Vi hade inte nån åsikt kring hur många som väljer det ena eller det andra. Fördelen med systemet är att aktörerna har incitament att hela tiden förbättra sin produkt.

Easypark: Ekonomisk fråga

Easyparks Sverigechef Gustaf Lartén säger att kunderna frivilligt betalar för premiumtjänster och att de privata apparna redan innan Betala P lades ner hade 65 procent av marknaden.

Att den avgiftsfria bastjänsten bara finns i webben är en ekonomisk fråga, enligt honom.

– Staden var villiga att betala oss 40–60 öre per parkering. För att vår affär skulle gå ihop behövde vi lägga den kostnadsfria tjänsten i en webbanpassad version.

Gustaf Lartén är Sverigechef på Easypark.

Gustaf Lartén är Sverigechef på Easypark.

Pressbild

Han framhåller också att digitaliseringen lett till färre parkeringsböter.

– Folk gör rätt för sig på ett sätt de aldrig gjort innan. I Stockholms innerstad har böterna sjunkit med 44 procent de senaste tio åren. Det är lätt att få en snedvriden bild, men vi skapar värde genom att människor undviker onödiga böter.

Färre klagomål

Enligt Lars Strömgren har klagomålen från medborgare blivit färre det senaste året.

– På sluttampen hade Betala P några år på nacken och en del teknikproblem. Alternativet vore om vi själva hade utvecklat en ny app, men det hade behövt finansieras av skattebetalarna. På det här sättet skapar man en konkurrens mellan bolagen. Det säkerställer teknikutveckling och belastar inte staden. Det här var det mest förnuftiga och kloka alternativet, säger han.

Enkätfråga: Hur tycker du att parkeringssystemet fungerar?

Alex Bergendorff Ramirez, 35 år, Johanneshov.

Alex Bergendorff Ramirez, 35 år, Johanneshov.

Angie Gray

Alex Bergendorff Ramirez, 35 år, Johanneshov:

– Det är en jävla röra. Jag använder mest Easypark och drar alltid bara på appen nu, för man orkar inte hålla på. Det är rövigt att folk kan råka betala extra. Det kändes softare när staden hade sin egen app.

Olle Widman, 19 år, Älvsjö.

Olle Widman, 19 år, Älvsjö.

Angie Gray

Olle Widman, 19 år, Älvsjö:

– Jag tycker att alla appar fungerar jättebra. De är lätta att förstå. Serviceavgiften trodde jag faktiskt alltid ingick i priset, men de kan väl få ta några kronor för att det ska bli smidigt.

Matilda Johansson, 37 år, Årsta.

Matilda Johansson, 37 år, Årsta.

Angie Gray

Matilda Johansson, 37 år, Årsta:

– Nu över sommaren skaffade jag boendeparkering och det var väldigt krångligt. Att det skulle gå via staden, men ändå via Parkster. Däremot tycker jag att det har varit tydligt när jag åkt runt med bilen eftersom det nästan alltid finns skyltar som visar vad som gäller. Det var lite krångligt att bli av med serviceavgiften, och då jobbar jag ändå med apputveckling, så jag har lite koll. Det är inte alla som har det. Jag tycker att det var smidigare innan med Betala P-appen.