– Ser ni att jag har lagt fram olika fåglar här framme? Om en liten stund ska ni få välja vilken fågel ni vill rita. De med ett S är de som stannar, de med ett F är de som flyttar.
Kerstin Driving har satt i gång dagens bildlektion ute på Brevikshalvön. Noblaskolans förstaklassare ska snart få lära sig om stannfåglar och flyttfåglar i Sverige, något som ursprungligen hör hemma i ett helt annat ämne.
– Vi tar ofta hjälp av Kerstin i undervisningens olika ämnen. På NO:n arbetar vi med temat "Året i naturen" och nu sätter vi igång den delen som handlar om fåglar, säger klasslärare Maja Franzén.
Blir bättre för varje år
Kerstin Driving visar på tavlan hur barnen ska avbilda fågeln. Börja med näbben, sen stjärten och sist vingen. Nu ska barnen göra efter.
– Efter 53 år som lärare har jag lärt mig pedagogiken och hur jag får bäst kontakt med barnen. Men jag blir bättre för varje år och samlar bara på mig mer och mer kunskap. Det kanske är därför jag inte kan sluta, säger hon och skrattar.
Kerstin Driving visar först själv hur fågeln ska ritas.
Julia Wide
Eleven Alexander Borgström har valt den mindre korsnäbben.
– Det är roligt att ha lektion med Kerstin för vi får rita så roliga saker, som olika djur. Jag har haft henne jättelänge, sen jag var tre år. Men då gjorde vi mest saker med lera, säger han.
Hade mer att ge
Kerstin Driving började som mellanstadielärare i Nyboda skola på 70-talet. Sen dess har hon arbetat som klasslärare och så småningom bildlärare på flera olika skolor runtom i Tyresö.
När hon nådde den vanliga pensionsåldern kände hon att hon hade mer att ge och mottogs med öppna armar av Noblaskolan, där hon än i dag jobbar deltid med att lära ut bild till barn, lärare och pedagoger. Dessutom sköter hon allt material.
– Man kan skicka ett sms och fråga om idéer till ett nytt ämne, så kommer hon hit med kassar fyllda med material från sin ateljé och ska visa. Hon är helt fantastisk, säger Maja Franzén.
Först ska barnen rita formen, sen får de färglägga. Alexander Borgström visar upp sin teckning för Kerstin.
Julia Wide
"Jag valde pilfinken för att jag har sett den ute och tycker den är väldigt söt", säger Matheo Kling.
Julia Wide
Sämre status
I hennes ateljé finns förutom en keramikverkstad där hon bränner de yngre barnens lerfigurer, travar av temapärmar och kompendium om bilduppgifter och olika tekniker som hon själv författat under sina verksamma år.
– Generellt så har bildämnet fått mycket sämre status sedan jag gick i skolan. Men man märker att intresset ökar allt mer på Noblaskolan, både bland barn och lärare. De verkar glada över att jag är här och sprider min kunskap.
Kerstin Driving vill att alla barn ska ha rätt till en bra bildundervisning i skolan.
– Barn vill ha bild och det är viktigt för mig att de lär sig rätt teknik. Mitt motto är alla barn, även de med tummen mitt i handen, ska kunna göra en bild som de själva är nöjda med.
Hon tycker också det är viktigt att komma ihåg att åldern inte alltid är ett hinder, utan också en tillgång i alla erfarenheter.
– Jag stormtrivs med att gå runt här och lära och visa barnen hur man tecknar. Så länge jag orkar kommer jag fortsätta.
Många färgglada alster har skapats under hennes ledning, här om författare inom svenskundervisningen.
Julia Wide