Idén om den så kallade Röllingbyleden ska inte längre vara en del av kommunens övergripande trafiklösning och därför heller inte vara styrande i framtida planering.

Det beslutade Österåkers fullmäktige i slutet av april, efter att idén funnits i kommunens bakhuvud i åtskilliga decennier, åtminstone sedan 1960-talet, för att lösa trafikproppar i Åkersberga.

Tanken med Röllingbyleden, även kallad förbifart Åkersberga, var att den skulle bli en cirka sex kilometer lång avstickare från 276:an i höjd med rondellen Sockenvägen/Långhundravägen.

Därifrån var den tänkt att gå i nordöstlig riktning bakom nuvarande Willys, korsa Åkers kanal och sedan gå längs Ekbacken och Röllingby backar. Leden skulle sedan korsa Sjökarbyvägen strax norr om Sjökarbyskolan och så småningom svänga söderut och ansluta till 276:an igen, i höjd med Singö.

Het på 90-talet

Av vad som förefaller vara kommunens sista utredning om Röllingbyleden som kom i mars i år framgår att leden utretts åtskilliga gånger tidigare.

I kommunens översiktsplan från 1990 föreslogs att Röllingbyleden skulle byggas snarast. Men så blev det inte.

2005 ansåg dåvarande Vägverket att det i stället var bättre att vänta och förbättra 276:an.

Knappt tio år senare, 2014, hade verket bytt namn till Trafikverket och förklarade att Röllingbyleden inte var aktuellt åtminstone de närmaste 25 åren, något man i princip upprepade när kommunen frågade så sent som i höstas.

I kommunen senaste utredning finner man flera goda skäl till att Röllingbyleden kanske bäst glöms bort helt.

Förutom att en grov kostnadsberäkning på mer än en halv miljard för vägen (600–750 miljoner kronor) skulle den förstöra åkermark, störa både natur- och kulturvärden och dessutom vara rätt onödigt menar kommunens utredare.

En anledning är att flera åtgärder gjorts på 276:an sedan kommunen var som mest angelägen att få till Röllingbyleden – bland annat cirkulationsplatser som förbättrat trafikflödet. Mer är dessutom på gång: Breddning med ett svängfält vid Söralidsvägen som ska vara klart i juni.

Vill behålla marken

Dessutom har nya Säbybron och vägbyggena i anslutning till bron gjort den vägen smidigare än den var tidigare.

”Utredningen drar slutsatsen att Röllingbyleden inte skulle ge den avsedda avlastande effekten och skulle dessutom innebära påtagliga kostnader och stora konsekvenser” skriver kommunens utredare.

Peter Nummert (RP), kommunstyrelseledamot i Österåker.

Peter Nummert (RP), kommunstyrelseledamot i Österåker.

Jenny Thornberg/Österåkers kommun

Som enda parti valde Roslagspartiet att reservera sig mot beslutet i fullmäktige. Men inte för att man vill ha en motorled över Röllingby, säger Peter Nummert (RP):

– Kommunen har sedan 1960-talet köpt upp och reserverat mark för leden. Det vi reserverade oss mot var att avveckla allt och exempelvis bebygga med bostäder. Vi vill att kommunen behåller sin rådighet över marken, om den behövs exempelvis för trafiklösningar eller naturreservat, men inte för en motorled.