För två år sedan revs matbutiken och pizzerian mittemot Jarlabergs skola på Jarlabergsvägen. Men tomten där kommunen vill ha 110 lägenheter, restaurang och matbutik gapar fortfarande tom.

Einar Mattsson som äger marken har bara sökt bygglov för verksamhetslokalerna och 56 lägenheter.

– Det blir väl större lägenheter och färre boende då, säger kommunalrådet Mats Gerdau (M).

Nu visar sig planerna dessutom bli nästan dubbelt så dyra som kommunen hade räknat med. I stället för 42,9 miljoner kronor måste kommunen betala 75,7 miljoner kronor. 

Kommunen har tidigare i år stoppat flera byggprojekt där kostnaderna har skenat. Utredningarna av Mötesplats Nacka och Upphöjningen av Saltsjöbanan kostade 322 miljoner kronor respektive 59 miljoner kronor utan att någon spade sattes i backen. Kyrkviksparken hade kostat 61,6 miljoner kronor och Stadshusparken 7,1 miljoner kronor när stadsdirektören pausade dem i januari. Dessutom blir ombyggnaden av Värmdövägen minst 500 miljoner kronor dyrare.

Granskar 100 byggprojekt

Revisorer hos KPMG har kritiserat kommunen för att misslyckas med att göra korrekta kostnadsberäkningar och enligt rekryteringsfirman Pro Astri har tio år gamla räknefel bidragit till att kommunen har stoppat byggen för 837 miljoner kronor de senaste fem åren.

Kommunen granskar nu samtliga sina omkring 100 byggprojekt för att se vilka som kan pausas och vilka som måste genomföras. 

De nya bostäderna i Jarlaberg räknas till de 13 500 som kommunen har lovat att bygga före 2040 intill den kommande tunnelbanestationen.

”Vi måste lära oss hur vi bättre tecknar avtal”, säger kommunalrådet Mats Gerdau.

”Vi måste lära oss hur vi bättre tecknar avtal”, säger kommunalrådet Mats Gerdau.

Johan Kristensen

Dyrare asfalt

För att göra bostadsbygget möjligt måste kommunen bygga om Jarlabergsvägen och dra nya vatten- och avloppsledningar. Men kommunen använde av misstag en gammal kravlista när kostnaden beräknades. Nu när felet har rättats till ökar kostnaden med 13,4 miljoner kronor.

Enligt cheferna på exploateringsenheten och anläggningsenheten har prisökningarna dessutom varit exceptionella. Från 2021 till 2024 har priset på asfalt ökat med 50 procent.

Dessutom räknar kommunen nu med att priserna kommer att fortsätta öka under återstoden av projektet vilket ger ytterligare kostnadsökningar på 9 miljoner kronor.

Samtidigt ökar kommunens intäkter bara med 800 000 kronor. Kommunen har nämligen redan sålt marken för 34 miljoner kronor och fått 11,7 miljoner kronor av exploatören för allmänna anläggningar som väg, vatten och avlopp.

”Väldigt tråkigt”

I stället för ett tillskott på 7,6 miljoner kronor i stadens kassa räknar kommunen nu med ett minus på 25,2 miljoner kronor.

– Det är naturligtvis väldigt tråkigt och beklagligt att vi har haft en väldigt stor kostnadsökning på byggentreprenader. Kriget i Ukraina har påverkat byggprojekt på ett sätt som vi inte kunde förutse. En lärdom är att det tar väldigt lång tid från att vi gör projektkalkyler tills bygget drar i gång. Vi måste lära oss hur vi bättre tecknar avtal, säger Mats Gerdau.

För att göra det möjligt att bygga om Jaralbergsvägen planerades busshållplatsen Jarlaberg dras in från den 7 januari nästa år. Under tre år skulle busspendlare i stället få gå omkring 700 meter över backar och trappor till korsningen Skönviksvägen–Diligensvägen. Under måndagen krävde kommunstyrelsen att tjänstemännen tar fram en bättre trafiklösning.

– Många äldre har svårt att gå och många bussresenärer har redan fått längre att gå vid Slussen då är varenda minut viktig för att få vardagen att gå ihop, säger Mats Gerdau.

”Flytten av busshållplatsen är framflyttad till och med byggföretaget Einar Mattssons byggstart i området, preliminärt under februari 2025. Fram till dess trafikerar bussarna samma rutt som idag”, skriver kommunen på sin hemsida.