För fem år sedan fanns runt 800 parkeringsautomater i Stockholms stad. I dag finns bara runt 290 kvar.
Anledningen till minskningen är att automaterna används allt mer sällan. De står för runt tre procent av alla biljettköp för parkering på gatumark.
– Då de används i så liten omfattning, och står inför kostsamma uppdateringar till bland annat 4G, har vi valt att glesa ut dem, skriver Tommy Jakobsson, controller vid trafikkontoret i ett mejl till Mitt i.
Vill inte bli tvingad
Det ställer till det för Kungsholmsbon Gunilla Persson, 72, som inte vill tvingas att köpa en smartphone.
– Kan du tänka dig att det fortfarande faktiskt går att betala räkningar på postgiro! Jag har ganska låg pension, och vill inte lägga pengar på att köpa en telefon.
Här på Kungsgatan har en automat också försvunnit.
Olle Anrell
I påskas försvann alla automater på Kungsholmsgatan hon bor.
– Tidigare har det funnits en i varje kvarter, men nu är de borta. Det här är diskriminering mot oss som inte vill digitaliseras.
Får spader
Hon parkerar oftast i Solna där hon hyr p-plats, men ibland måste hon ställa bilen hemma på Kungsholmen.
– Jag får spader av att de förutsätter att alla har den där telefonen. Kan man inte få vara lite gammaldags?
Är det inte en onödig utgift för staden att lägga ut pengar på p-automater som få använder?
– Sedan när bryr sig staden om kostnader? Var du med när de satte upp talande papperskorgar för 20 000 kronor styck i Kronobergsparken som inte fungerade? Kan de inte vänta med att ta bort automaterna tills vi gamla utan uppkoppling är borta?
"Jag får spader av att de förutsätter att alla har den där telefonen. Kan man inte få vara lite gammaldags?", frågar sig kungsholmaren Gunilla Persson.
Olle Anrell
Glesas ut mer
I närtid ska ännu fler automater bort, men då i ytterstaden. I innerstan ser det ut som om de som nu finns kommer att bli kvar. Målet är att ha cirka 200 p-automater i hela staden.
– Vi kommer löpande att ta hänsyn till inkomna synpunkter, och kan flytta befintliga automater till platser där vi ser att de fortfarande behövs, skriver Tommy Jakobsson.
Hur ser ni på att möjligheten att parkera rätt blir svårare för dem utan smartphone?
– Det kan kräva lite mer planering att betala parkering för dem utan smartphone, men vi ser att kontorets automater används i mycket liten omfattning. Trenden är likadan i många kranskommuner, flera minskar på antalet automater och har få eller inga kvar.