Det är eftermiddagsrusning vid busshållplatserna i Hornstull. Vid kuren närmast Liljeholmsbron stannar busslinjerna 151, 743 och 745 innan de fortsätter ut till Norsborg, Skäcklinge respektive Uttran. Men snart är det slut med det. Det har regionens tjänstemän beslutat – trots högljudda protester från Botkyrka- och Salembor samt lokalpolitiker i de båda kommunerna.

Marlén Tegnemark har åkt 743:an till och från Skäcklinge i 12–13 år och hon berättar att direktbussen var en stor anledning till att hon och hennes make köpte villan i Skäcklinge. När SL går över till vintertidtabell den 11 december blir hon och många andra Botkyrka- och Salembor istället hänvisade till pendeltågen eller tunnelbanan.

– Det är skit. Vi betalar skatt och så blir vi hänvisade till en pendel som inte funkar, säger hon.

För Salembon Peter Hällbom innebär det att hans pendlande blir minst 40 minuter längre – varje dag.

– Jag förstår inte riktigt varför man lägger ned busslinjen. Det är många från Salem som åker 745:an och bussen underlättar ju tågtrafiken när det är taskigt med avgångarna. Man kan alltid hoppas att de ändrar sig, säger han.

Varit i blåsväder tidigare

Busslinjerna kom till 2006 som ett svar på att Stockholm stad beslutat att pröva trängselskatt. Antalet tunnelbaneresenärer ökade och på grund av vagnbrist satte SL in fyra busslinjer för att underlätta tunnelbanan.

Antalet resenärer ökade också i pendeltågstrafiken. Det gjorde att SL, en månad senare, satte in direktbusslinjer in till stan från Upplands Väsby och från Salem.

Chung Yin Chan från Rönninge har sedan semestern åkt 745:an till och från stan för att sedan ta tunnelbanan. När bussen läggs ned tvingas han välja mellan att gå den 20-minuter långa promenaden från pendeltåget eller riskera att behöva betala för en dubbelbiljett när han ska ta sig hem. "Om jag har tur så hinner jag med sista bussen innan biljetten går ut", säger han.

Chung Yin Chan från Rönninge har sedan semestern åkt 745:an till och från stan för att sedan ta tunnelbanan. När bussen läggs ned tvingas han välja mellan att gå den 20-minuter långa promenaden från pendeltåget eller riskera att behöva betala för en dubbelbiljett när han ska ta sig hem. "Om jag har tur så hinner jag med sista bussen innan biljetten går ut", säger han.

Albin Tingstedt

Sedan dess har de varit kvar, även om det tidigare har funnits förslag att spara bort dem eller glesa ut avgångarna.

Lennart Kalderén var kommunstyrelsens ordförande i Salem under den här tiden, och han minns striderna för att behålla busslinjen genom Salem.

– Så fort 745:an varit hotad så har vi kört hårt med motargument i pressuttalanden och på Facebook. Men det har aldrig varit så allvarligt som det är nu.

Varför tror du att era motargument har fungerat tidigare, men inte nu?

– Nu har de haft bra motargument och de har visat på en mycket bestämd uppfattning.

Trafikregionråd Anton Fendert (MP) menar att regionen inte har råd att ha samma trafik som innan pandemin när SL säger sig ha tappat var femte resenär.

– Jag hade önskat att vi kunde hålla ut och vänta in att resenärerna hittar tillbaka till kollektivtrafiken, men när regeringen lämnar oss helt utan stöd har vi inget annat val, säger Anton Fendert.

Från oppositionen kommer syrlig kritik. Tidigare trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) hävdar att styrets politik leder till mindre, sämre och dyrare kollektivtrafik.

Peter Hällbom från Salem får minst 40 minuter längre restid när direktbussen läggs ned. "Den är jätteviktig och det är mycket enklare att åka hem nu tack vare det", säger han och hoppas att Region Stockholm ska ändra sitt beslut i sista stund.

Peter Hällbom från Salem får minst 40 minuter längre restid när direktbussen läggs ned. "Den är jätteviktig och det är mycket enklare att åka hem nu tack vare det", säger han och hoppas att Region Stockholm ska ändra sitt beslut i sista stund.

Albin Tingstedt

– Alla vänsterns ord om mer, bättre och billigare kollektivtrafik har visat sig falska, säger han.

20 procent färre resande – eller?

Som Anton Fendert är inne på har SL motiverat beslutet att lägga ned busslinjerna med att de har tappat var femte resenär i år jämfört med 2019.

Men en genomgång resenärsstatistiken på busslinjerna 151, 743 och 743 visar att det bara stämmer till viss del. För linje 745 och 151 har de i snitt tappat strax över var femte resenär som pendlar in till Fridhemsplan i år jämfört med för fyra år sedan. För linje 743 är det strax under.

Däremot har de bara tappat ungefär var tionde resenär på alla tre busslinjerna som pendlar ut ur innerstan, sett till samma period.

Ändå upplever flera resenärer som Mitt i pratar med att bussarna är fulla – både in till och ut från stan.

– Jag åkte förvisso inte innan pandemin men jag upplever att 745:an alltid är full. I morse när jag åkte var det till och med folk som fick gå av för att det var inte fanns några sittplatser lediga – den åker motorvägen och då får man inte stå, säger Emma Lundgren från Söderby.

Dödsstöten för direktbussarna – flera linjer läggs ned

Busslinje 745, 151 och 743 läggs ned när SL övergår till en ny tidtabell den 11 december i år.

Busslinjerna från Botkyrka och Salem som går direkt in till Fridhemsplan läggs ned den 11 december i år. Det har SL nu beslutat. Detta trots högljudda protester – så väl från boende i kommunerna och dess politiker.

Anledningen är att linjerna går parallellt med annan trafik, som pendeltåg eller tunnelbana, resonerar SL.

– Det är frustrerande och jag blir otroligt besviken. I Salems fall kan man inte ta en kartbild som SL har gjort och bedöma behovet utifrån det. Det här beslutet påverkar familjers livspussel – över 80 procent av våra arbetande invånare är pendlare, säger Rickard Livén (M), kommunstyrelsens ordförande i Salem, och fortsätter:

– Jag tyckte vi tryckte i vårt remissvar på rimligheterna för att Salem skulle få behålla 745:an. Både ur ett klimatperspektiv och hur opålitlig järnvägen är.

Han får medhåll av Gabriel Melki (S), samhällsbyggnadsnämndens ordförande i Botkyrka.

"Vi anser att dessa nedläggningar är oacceptabla och kommer ta strid för att busslinjerna blir kvar. Att det finns parallell spårbunden trafik stämmer inte i alla fallen. Många bor flera kilometer från tunnelbanestationerna och det är inte ett alternativ att ta sig till tunnelbanan. Detta är en katastrof för många barnfamiljer", skriver han till Mitt i.

Riskerar ökat bilåkande

– För jävligt, utbrister Stina Lundgren (M), oppositionsråd i Botkyrka, när Mitt i berättar att busslinjerna läggs ned. Hon fortsätter:

– Vanligt folk måste kunna ta sig till jobb, skolor och fritidsaktiviteter. Alla har inte råd att ha bil och det är väl det som många kommer vända sig till nu för att få vardagen att gå ihop.

I Salem var alla partierna eniga om att inte lägga ned direktbussarna. Olyckligt att SL inte har lyssnat, menar Anders Klerkefors från Rönningepartiet.

– De förstår inte situationen för pendlare som bor i Salem. Nu stänger man ned valmöjligheter som gör det svårare att pendla med kollektivtrafik och det gör att man ser till andra alternativ och de enda alternativ som står till buds är bilåkande, säger han.

Rickard Livén menar att Salems politiker också kommer fortsätta kämpa för att SL ska ändra sig in i det sista. Men enligt Natalie Nordenswan, presskommunikatör på SL, finns det inget kommunerna kan göra för att rubba på beslutet.

– Det är det här som kommer gälla, säger hon.

Många anledningar

Anledningen till SL:s beslut är många, konstaterar David Lagneholm, chef för trafikförvaltningen och vd för SL. Lägre biljettintäkter och färre resande är några.

– Rysslands krig mot Ukraina har ytterligare bidragit till stora störningar i de globala försörjningskedjorna vilket lett till kraftiga prisstegringar på olika varor som är viktiga för investeringar i och driften av kollektivtrafiken, säger David Lagneholm, i ett uttalande.

Det är det här som kommer gälla

Förändringar i busstrafiken genom Botkyrka/Salem

Linje 172 Norsborg – Skarpnäck: Sträckan Hallunda – Norsborg dras in.

Linje 707 Tumba – Fruängen: Linjens delsträcka Fruängen - Skärholmen och omvänt dras in.

Linje 715 Tumba – Solbo: Linjen får en ny linjesträckning och körs som en ringlinje, med högervarv på förmiddagen och vänstervarv på eftermiddagen.

Linje 738 Tumba – Norsborg: Trafikeringstiden under trafikdygnet minskas på vardagar med nya öppettider mellan ca kl. 7-18. Linjen slutar trafikeras på helger och under sommartidtabellen. Resenärer utanför tidtabellen hänvisas till linje 708.

Linje 745 Uttran – Fridhemsplan: Läggs ned.

Linje 743 Skäcklinge – Fridhemsplan: Läggs ned.

Linje 151 Norsborg – Fridhemsplan: Läggs ned.

Linje 722 Tullinge – Huddinge: Läggs ned.

Linje 713 Tumba – Flemingsberg: Får snabbare körväg genom att trafikera Tullingeberg i omvänd riktning mot i dag.

Linje 723 Tullinge station – Tullinge kyrka: Får en snabbare körväg genom att inte trafikera Tullingeberg, utan i stället gå direkt Nibblevägen – Nibblebacken – N Parkhemsvägen.

Linje 725 Tumba – Rönninge (Nytorp): Föreslogs förändringar. Förblir oförändrad.

Linje 737 Tumba – Skärholmen: Föreslogs förändringar. Förblir oförändrad.

Linje 350 Ekerö centrum – Fittja: Föreslogs förändringar. Förblir oförändrad.

Källa: SL