2024 kom den senaste resvaneundersökningen från Region Stockholm. Den visar att Salemsborna är bland de sämsta på att välja cykeln.

Det vill kommunen nu få bukt på.

Under 2026 och 2027 planeras 33 miljoner kronor investera i nya vägar och att höja säkerheten i trafiken, exempelvis vid skolor. 24 av miljonerna ska gå till att bygga nya gång- och cykelvägar.

Och redan i höst ska gång- och cykelvägen breddas vid Noblaskolan.

Därefter står Rönningevägen på tur, menar Wictoria Berglund (C), ordförande i tekniska nämnden.

– Enligt gång- och cykelplanen står Rönningevägen på tur, och vi diskuterar just nu vilka stråk som ska åtgärdas. Det blir klart vilka under hösten.

Ska Salem bli en cykelkommun nu?

– Salem har alla möjligheter att bli det. De flesta resor vi gör i Salem är kortare än fem kilometer, men vi tar oftast bilen. Så det behövs planering och underhåll av cykelvägnätet, helt enkelt. De regionala cykelstråken måste också bli bättre, säger hon.

Salemsvägen är redan utbyggd

Senast 2023 tog kommunen fram en ny gång- och cykelplan, och 2024 byggdes gång- och cykelbanan ut på Salemsvägen.

I planen konstateras att cykel som färdmedel behöver prioriteras, och att en del i det är att förbättra trafiksäkerheten. Totalt räknar man på att 35 procent av Salemsborna skulle kunna ta cykeln till jobbet. I dag uppger bara fyra procent att de väljer cykeln som färdmedel.

Enligt Wictoria Berglund är det en viktig fråga.

– Många har inte möjligheten i dag att ta cykeln, men vi måste ha infrastruktur för det, så att fler väljer cykeln. Kommunen har också ett mål att 20 procent av befolkningen ska cykla.

Hon tror att ett bättre cykelvägnät kommer gynna Salem på flera sätt.

– Det blir ett mer levande Salem och ett tryggare Salem. Det skapar också gemenskap ute på vägarna, när man kan välja även det som färdmedel, säger Wictoria Berglund (C).