För ett par månader sedan flyttade Huddinge vårdcentral från Paradistorget till andra sidan tågspåren vid Patron Pehrs väg. I entrén pågår fortfarande arbeten och uppe på plan två möts man av helt nyrenoverade lokaler.

– Vi flyttade under en helg. Vi är väldigt glada över de här nya fina lokalerna, säger Jeanette Skantz Holmberg, verksamhetschef för Huddinge vårdcentral.

Det här är en av de största vårdcentralerna i landet. Snittet ligger på 8 600 listade patienter, men på Huddinge vårdcentral är 25 000 personer listade. I Stockholms län är det bara Gustavsberg och Liljeholmen som har fler.

– Det är positivt, det betyder att de tycker att det är bra. Sedan handlar det om geografi, det finns inte så många vårdcentraler i området, säger Jeanette Skantz Holmberg.

Hon ser bara fördelar med att ha en stor vårdcentral.

– Då kan man anställa fler, arbeta mer med forskning och utöka tillgängligheten. Vi har bemanning efter så många som vi har listade. Det blir inte lika sårbart när man är många.

Jeanette Skantz Holmberg, verksamhetschef på Huddinge vårdcentral, visar runt i de nya lokalerna. I huset finns också BVC och BUP.

Jeanette Skantz Holmberg, verksamhetschef på Huddinge vårdcentral, visar runt i de nya lokalerna. I huset finns också BVC och BUP.

Pernilla Fagerström

Fler svarar i telefon på förmidagen

Detinnebär dock ett högt tryck. På Google har Huddinge vårdcentral bara 2 av 5 i betyg och kommentarerna vittnar om att det är svårt att komma fram och få en tid.

"Att boka en tid för antingen sig själv eller ditt barn kräver att du en måndag morgon ligger på luren och ringer in exakt kl 8. Det är som att ringa in till slussarna på bingolotto och be till högre makter att du kommer med" och "Hur tidigt på morgonen man än ringer, så är alltid alla läkartider slut" står det i ett par av kommentarerna.

En koll i Sveriges kommuner och regioners (SKR:s) statistik visar dock att Huddinge vårdcentral ligger omkring 90 procent när det gäller att uppfylla vårdgarantin då patienten ska få en medicinsk bedömning inom tre dagar. 

– Vi har gjort om så att sköterskorna verkligen sitter i telefon på förmiddagen för att fler ska komma fram. Vi har högst tryck måndagar och tisdagar, det lugnar ner sig sedan. Vi har också infört att läkarna har en timmes telefontid om dagen så att man kan ringa direkt till sin husläkare, säger Jeanette Skantz Holmberg.

Vårdcentralen har även kvällsöppet till 19 tre dagar i veckan. Ibland när det är högt tryck håller man öppet på helger.

De säger inte nej till nya som vill lista sig på vårdcentralen. Men hur mycket kan den då växa?

– Om vi växer ännu mer får man titta på nya arbetssätt. En del får börja jobba lite tidigare och andra senare, man får gå omlott och jobba i skift. Lokaler är dyrt och behöver användas effektivt. Kanske kan vi ha mer helgöppet. Vissa saker, som exempelvis återbesök, kan man ta digitalt, säger Jeanette Skantz Holmberg.