Conny Lundin nyttjar apostlahästarna på väg till frisören i Järvastaden, där han bor på Solnasidan.
Längs Fridensborgsvägen brukar han se många som kör fortare än de tillåtna 30 kilometerna i timmen.
– Det är mycket barn som bor här. Man kan undra hur bilisterna tänker. Kanske måste det hända en olycka innan någon reagerar, säger Conny.
Häromveckan var det precis vad som hände, i korsningen Järva skjutbaneväg/Mönstringsvägen. Då fick en person föras till sjukhus efter att ha blivit påkörd.
De Järvastadenbor som Mitt i möter är dock eniga om att fortkörningarna är som frekventast på Fridensborgsvägen och anslutande Brogatan.
– Det kanske blir bättre om man har en skylt där det står "sakta ner", föreslår invånaren Qian Wu.
Qian Wu har "inte tänkt så jättemycket" på trafiksituationen, men noterar att det är många lekande barn i området. "Det kanske blir bättre om man har en skylt där det står 'sakta ner', föreslår hon.
Alexander Kuronen
Oppositionsrådet Veronika de Jonge (M) har sett många diskussioner om fartsyndare i lokala Facebook-grupper.
Som invånare i Järvastaden stämmer hon in i kritiken:
– Barn har nästan blivit påkörda. Nu kan jag inte läsa en sådan där grej till utan att göra någonting.
"Idiotiska omkörningar"
Sagt och gjort. Under våren har Moderaterna i både Solna och Sundbyberg kampanjat för fler hastighetsdämpande åtgärder längs Fridensborgsvägen och Brogatan.
Partiet vill också att något görs åt att bilister kör om stillastående bussar vid busshållplatserna på sträckan.
– När personer går av och över vägen och bilister bakom är stressade, då gör de olagliga omkörningar. Man måste se över och på något vis få bort möjligheterna till idiotiska omkörningar, säger de Jonge.
Bilister tenderar att köra om stillastående bussar vilket vållar trafikfara, menar Moderaterna.
Alexander Kuronen
I kampanjen har det också samlats in namn. Enligt Veronika de Jonge har cirka 200 personer skrivit på petitionen, varav 145 från Solna och 47 från Sundbyberg.
Planen har varit att lämna över namnunderskrifterna på politiska nämnder i Solna och Sundbyberg i dagarna. Gustaf Reinfeldt (M), oppositionsråd i Sundbyberg, menar att frågan i sig inte är partipolitisk.
– Jag hoppas att styrena i båda kommunerna tar till sig att det här vore bra. De som har skrivit under och startat initiativet bor i området och ser det här varje dag i sin vardag. Det tycker jag är bästa källan, säger han.
I Sundbyberg ser tjänstepersonerna ständigt över var behovet av trafikåtgärder är som störst, säger Martin Solberg (MP), ordförande i kommunens stadsmiljö- och trafiknämnd.
Han uppskattar engagemanget i Järvastaden.
– Den kan säkert ge skäl till att kika närmre på den här vägen.
Conny Lundin har lagt märke till att fartsyndare är ett vanligt samtalsämne i de lokala Facebook-grupperna. "Folk tycker att det är väldigt besvärligt", säger han.
Alexander Kuronen
Samtidigt frågar han sig hur M i Sundbyberg vill finansiera åtgärderna.
– I sina budgetar har de konsekvent gjort stora nedskärningar i stadsmiljö- och trafiknämnden. Att höja ambitionerna när man delar ut mindre pengar är inte en ekvation som går ihop.
Enligt Gustaf Reinfeldt handlar det om prioriteringar.
– Även om vi tror att det finns kommunalförvaltningar som kan göras mer effektiva och på så vis göra sakerna billigare är det här ett projekt som skulle prioriteras, säger han.
Utreds
På Solnasidan av Järvastaden är Bernhard Huber (MP) ansvarig politiker för trafikfrågorna. Han han har inte fått intrycket av att läget är särskilt akut i just Järvastaden.
– Vad gäller Solna har vi utmaningar vid alla skolor, säger han.
En åtgärd som redan är på plats är "timglashållplatsen" vid Raoul Wallenbergskolan. Den ska hindra bilister från att köra om bussen när barn går av, förklarar Huber.
M har tidigare föreslaget en liknande lösning vid Spegeldammsparken.
– När förvaltningen senast tittade på det konstaterade man att det är svårt att genomföra, säger Bernhard Huber.
Han är däremot angelägen om att få mer kollektivtrafik till Järvastaden. Om fler använder buss i stället för bil påverkas trafiksäkerheten positivt, menar han.
I övrigt föredrar han att avvakta med besked till 4 juni. Då ska tekniska nämnden i Solna ta ställning till ett förslag från tjänstemännen, om just trafiken i Järvastaden.