Betydligt färre fordon passerade Skurubron i november jämfört med månaden innan. Trafiken minskade med 11,6 procent jämfört med i oktober, vilket motsvarar närmare 200 000 fordon. Trenden höll i sig i december då ytterligare 30 000 bilar valde bort bron.

– Vi ser det som en naturlig minskning. Vi reser mindre på vinterhalvåret, säger Ulrika Haij, chef på trafikenheten i Nacka kommun.

Transportstyrelsens expert Jonny Geidne är inte överraskad över att trafiken minskade på Skurubron i november, även om minskningen var betydligt större än vid trängselskatteportalerna, där passagerna minskade med 3,7 procent.

– Jag vet att det finns fluktuationer även på de andra avgiftsbelagda broarna. Tittar du över året så skiljer det ganska mycket mellan olika månader, säger han.

”Lucka i mätningarna”

Ulrika Haij, chef på Nacka kommuns trafikenhet.

Ulrika Haij, chef på Nacka kommuns trafikenhet.

Nacka kommun

Transportstyrelsen, Nacka kommun och Trafikverket tror att trafiken även minskade på Gamla Skurubron i november. Men ingen vet säkert.

Både Nacka kommun och Trafikverket mätte trafiken på Gamla Skurubron före och efter broavgifterna infördes den 1 oktober. Men i november gjorde varken kommunen eller Trafikverket några mätningar.

– Vi fick en lucka i mätningarna i november men från den 4 december mäter vi igen och ska mäta fram till maj, säger Ulrika Haij. 

Fler än väntat väljer gamla bron

Köer på Gamla Skurubron efter att avgifterna infördes på Skurubron den 1 oktober.

Köer på Gamla Skurubron efter att avgifterna infördes på Skurubron den 1 oktober.

Johan Kristensen

Oavsett är hon säker på att fler bilförare än väntat fortfarande väljer den gamla bron.

– Vi har räknat med att fler väljer den gamla bron inledningsvis och att trafik på sikt flyttas över till den nya bron. Vi är på väg dit men är inte riktigt där än. Men det är fortfarande fler som väljer den gamla bron än vad vi trodde.

Agerar kommunen på något sätt om fler väljer gamla bron?

– Vi väntar ett halvår innan vi drar några större slutsatser om det är någon ökning på den gamla vägen eller inte. 

Om trenden består?

– Då behöver vi se över om det bullrar mer och kanske behövs extra körfält för bussar. Det finns olika typer av asfalt vi kan använda för att minska buller, vi kan också sänka hastigheterna och anlägga bullerskydd. 

Under våren ska Nacka kommun alltså fortsätta med trafikmätningar på Gamla Skurubron för att få klarhet.

– Vi gör det för att kunna jämföra och se utvecklingen, säger Ulrika Haij.