Det finska bolaget VR tog över busstrafiken från Nobina den 18 augusti och inför bytet varnade SL för busstrul.
Den första veckan ställdes 134 turer in, vilket är två procent av alla planerade turer.
– Sannolikt finns ett mörkertal, främst den 18 augusti innan alla rutiner fanns på plats. Efter första veckan minskade dock antal inställda turer och det har fortsatt så sedan dess, enligt Cajsa Sjöbäck, presskommunikatör på SL.
Hon menar att det sammantaget har rullat på bra.
– Vi bedömer att trafikstarten i Tyresö har gått förhållandevis bra och överlag som planerat sedan trafikstart.
Första veckan fick VR in 327 synpunkter. De handlade framförallt om försenade och inställda avgångar. Det fanns också synpunkter om renlighet i bussarna och om bussarnas AC – något som väckt kritik även i sociala medier.
På sikt ska VR köra elbussar i Tyresö, men i väntan på att de nya bussarna ska levereras har VR behövt låna äldre bussar från SL. VR har beställt ett 80-tal elbussar och ett 15-tal biodieselbussar som ska vara på plats innan nästa sommar.
Cajsa Sjöbäck, presskommunikatör på SL.
Martin Svensson
Reaktioner från resenärer
Men det har inte bara varit inställda avgångar. IT-systemen i de äldre bussarna har uppdaterats, vilket har lett till tekniska problem.
Resenärerna har inte fått ut rätt och tillräcklig med information. Vissa bussar har saknat fungerande destinationsskyltar och skyltar med linjenummer, och vissa hållplatsskyltar har visat tidtabellstid och inte realtidsinformation. Det har även förekommit problem att få ut hållplatsutrop i bussarna.
I den offentliga Facebook-gruppen Allt som händer i Tyresö har viss kritik riktats från bussresenärer. "Busseländet fortsätter", skriver en man i veckan, som undrar varför så många skyltar är fel.
"Det funkar superdåligt, håller med!", svarar en kvinna i kommentarsfältet.
Men nu när IT-bytet är klart har resenärsinformationen fungerat bättre, enligt SL.