I somras startade reparationen av den västra gång- och cykelbanan på Liljeholmsbron. Anledningen var att det förra sommaren lossnat betongbitar från den.

Förra veckan släpptes trafiken på i några av de filer som varit avstängda när arbetet pågick.

I måndags var det tänkt att den sista bilfilen och den reparerade gång- och cykelbanan skulle öppna – men det fick skjutas fram till slutet av veckan.

– Det blev en anmärkning på en skarv mellan två asfalterade ytor när vi inspekterade arbetet. Entreprenören ska rätta till skarven och sedan öppnas bron, säger Malinda Flodman, pressansvarig vid trafikkontoret.

https://www.mitti.se/nyheter/aj-aj-aj-sten-pa-vasterbron-fortsatt-gissel-for-manga/repvif!tdlBG6ruDVefrszyKJR42Q/

Hål och ojämnheter

Samtidigt är det bara halva gång- och cykelbanan som fått ny beläggning. Den södra delen, mot Liljeholmen, ser i princip ut som innan avstängningarna med hål och ojämnheter kvar.

– Innan vi öppnar ska den sopas och det är där skarvarna mellan asfaltsremsorna ska fixas.

Varför lägger man inte ny beläggning på hela sträckan när man ändå håller på?

– För att man gjort bedömningen att det inte behövdes, då det inte fanns några skador där.

– Syftet var att i första hand laga skadan. Vi har bara lagt ny beläggning vid skadan och där vi har åtgärdat blåsbildning.

Kostnaden för projektet uppgick till 10,4 miljoner kronor.

https://www.mitti.se/nyheter/liljeholmsbron-oppnar-for-trafik-som-vanligt/repviD!ZG5UHhKu0qjjeNoSCmYIRg/

https://www.mitti.se/nyheter/annu-mer-problem-pa-nya-vasterbron/repvhD!OcOJDzso4d86412sZ17lKw/