– Äntligen! utropade kommunstyrelsens ordförande Emma Feldman (M) när hon invigningstalade en kort stund före att bron öppnades för trafik.

Och det är inte undra på. Det hade gått 1 191 dagar sedan hon var med och tog det första spadtaget i mars 2019, och ytterligare uppemot 2 000 dagar sedan bron skulle ha öppnat 2015 enligt den ursprungliga planen.

Då handlade det om en bro för trafik och spårväg men den ritningen skrotades och bron fick nya dimensioner då de storskaliga bostadsplanerna för Barkarbystaden klubbades och det stod klart att tunnelbanan skulle dras till Barkarby.

– Här byggs 14 000 bosättder, plus skolor, förskolor och arbetsplatser. Detta är i princip norra Europas största bostadsutvecklingsområde, säger Emma Feldman.

Att bron är en stor sak och en milstolpe för Järfälla råder det inga tvivel om. På söndagen, två dagar före att bron skulle öppnas på riktigt, ordnade kommunen en stor brofest och invigning med bandklippning, musik, löpartävling och öppet hus på Bas Barkarby med mera.

Tidpunkten hemlighölls

Den verkliga öppningen omgärdas med lite mindre pompa och ståt, och man har hållit den exakta tidpunkten hemlig i förväg för att undvika trafikstockningar.

Dock öppnade bron redan på morgonen för gång- och cykeltrafikanter, detta då man annars skulle behövt ha vakter på plats hela dagen.

Strax före klockan 11 kommer ett stort gäng gångtrafikanter traskande från Veddestahållet. Det är Barkarby seniorträff som är på väg till biblioteket på andra sidan E18.

– Vi kom på att vi kunde gå över bron nu, men vi hade inte koll på att det var invigning just nu, säger Ingrid Larsen som är aktivitetssamordnare.

Gunvor Franzén från Viksjö berättar att hon har sett fram emot den nya bron.

– Ja, jag hoppas mycket på den. Det har ju varit stora köer på den gamla lilla bron, säger hon och nickar mot Barkarbybron ett par hundra meter sydost om den nya.

"Kommer att användas direkt"

Hur det blir med Barkarbybron framöver är oklart. Kanske görs den om till endast gång- och cykelbro nu när Veddestabron – med ett körfält för buss och ett för bil plus gång- och cykelväg i vardera riktning – är i bruk.

Innan kreti och pleti ska få brumma över bron ska en bil, framförd av Emma Feldman, och en eldriven BRT-buss full med kommuntjänstemän och folk från Trafikverket, Skanska, Kauno Tiltai och AFRY som har byggt bron.

Lokaltidningen Mitt i liftar med Emma Feldman som krypkör och låter bussen rulla upp jämsides i bussfilen intill, medan fotografer förevigar ögonblicket. Efter en vändning på Barkarbysidan rullar bilen och bussen tillbaka. Därefter flyttas de orangea konerna som har hindrat den vanliga trafiken i brons båda ändar.

– Jag tror att bron kommer att börja användas direkt, säger Emma Feldman.

Helt korrekt, visar det sig. Det tar bara ett fåtal sekunder innan en svart Mercedes gör en vänstersväng och kör upp på bron från Veddestasidan – som om den aldrig hade gjort något annat. Och mindre än en halvminut senare rullar första bilen från andra hållet över bron.

Det var det det.