För älskare av exklusiva bilar har Maserati – med treudden som kylaremblem – alltid haft något av ikonstatus.

Under tidigt 1930-tal började sex bröder Maserati tillverka racerbilar i den italienska staden Bologna. Snart följde sportvagnar och efter kriget också sedanmodeller.

I Bålsta finns ett exemplar av modellen Maserati Kariff, en 2,8 liters V6:a med dubbla turbo.

Ett stekhett exemplar skulle det visa sig.

Eller rättare sagt, var hett i överkant den natten för ett år sedan.

– Om hustrun Margareta sovit djupare och brandkåren kommit tre minuter senare hade både garaget och villan brunnit ner.

Kariffen blev svårt skadad av branden, men är nu återställd. I Mint Condition.

Jag är hemma hos Staffan Wohrne i Bålsta. En sann bilentusiast som förutom Maseratin äger en kompressormatad Jaguar XKR -98. Glömde visst en undanskymd BMW 428, årsmodell 2015.

Vårt samtal tog en helt annan vändning än väntat.

Staffan har en doktorsgrad i tillämpad elektronik, har jobbat på ett internationellt kärnforskningscentrum i Schweiz, varit produktchef för Ericson och efter pensioneringen blivit rikskändis i sitt ifrågasättande av hur mycket utsläppen av växthusgaser (däribland koldioxid) egentligen påverkar jordens klimat.

På meritlistan står också att Staffan varit ordförande för svenska Maserati-klubben. Och det var ungefär där som jag trodde vårt samtal skulle hamna.

Det blev istället runt faran med elbilar, eller rättare sagt, litium-ion. Alltså batteriet.

– Jag skulle över huvud taget inte sätta mig i en bil med eldrift, hybrid eller inte. Batteriet är en potentionell fara, ger svår hetta vid brand och emitterar farliga gaser. Inte ens räddningstjänsten går nära en brinnande elbil.

Men, det var alltså inte batteriet i en elbil som fattade eld i Wohrnes villagarage.

– Nyinköpt till min elgräsklippare och stod för laddning över natten. Ett misstag jag aldrig gör om. Alla de här batterierna är av samma slag, oavsett om de sitter i en bil, din dator, mobiltelefon eller skruvdragare.

Elektronikdoktor Wohrne menar att Li-batterierna trots allt är här för att stanna.

– De kommer att bli säkrare men många, många fler, så riskerna i vår vardag kommer inte att minska. Se istället till att du laddar under uppsikt med hjälp av skarvsladd minst någon meter från närmaste hus. Aldrig din elbil i garaget…

Alla normala år gör paret Wohrne en långresa ner på kontinenten via färjan till Kiel. Men nu i september är det broarna som gäller.

– Allvarligt talat, rederierna tycks inte ha satt sig in i risken med att ha elbilar och hybrider ombord. Jag får inte ens ett svar på vilken beredskap det finns för brand i ett litium-batteri med värme och gaser som kan stiga uppåt i fartyget.

Wohrne är van sedan klimatdebatten att vara politiskt inkorrekt. Nu använder han all sin auktoritet för att väcka en ny debatt.

– Jag råkar veta att Rikspolisstyrelsen internt berättat om faran med både el- och gasdrivna bilar. Tydligen är det inte politiskt korrekt i myndighetsvärlden att berätta samma sak för oss medborgare.