#ettsthlm

Köpfri. Emilia Arvidsson i Haninge har inte shoppat på fem år och driver facebookgruppen Köpfritt år 2021. ”Fler och fler vill prata om det här”, säger hon. Foto: Petter Beckman

Emilia har inte köpt nytt på fem år: ”Det är enkelt”

Shoppingen drar igång på allvar nu när samhället öppnar upp – handeln hoppas på en köpfest. Samtidigt växer grupper där folk inspirerar varandra att shoppa mindre, eller bli köpfria. ”Inte rätt väg att gå”, säger Svensk Handel.

  • Publicerad 11:30, 9 okt 2021

För varje känsla finns det ett köp du kan göra. Utmaningen blir vad du kan göra i stället med de känslorna.

DET HÄR ÄR DEL ETT I EN ARTIKELSERIE OM STOCKHOLMARNA OCH KLIMATET. NÄSTA VECKA: BILEN.

Jackan hittade hon i en container. Den svarta polotröjan är ärvd och skorna kommer från Facebooks andrahandsmarknad.

I fem år har Emilia Arvidsson levt ”köpfritt”. För henne betyder det att hon nästan inte köper några nya saker eller kläder. Förra året visade kontoutdraget på totalt 24 inköp.

– Det är inte en kritik mot andra personer, utan mot samhällets bild av det goda livet, som inte är hållbar, säger hon.

Begagnat är okej för Emilia. Och enkla förbrukningsvaror som tandkräm och schampo – men bara om det gamla är helt slut.

Folk öppnar upp sig

– Jag gillar hudvårdsprodukter så det är den tuffa biten. Men annars har det varit lätt. Det känns inte som att jag avstår, i stället gör jag andra saker med min tid, som att läsa och vara i naturen.

Emilia Arvidssons grupp på Facebook – Köpfritt år 2021 – växer stadigt och har nu nästan 4 000 följare.

– Det är det häftigaste, att se hur andra människor diskuterar, öppnar upp sig och inspireras av varandra, säger hon.

Ideal. ”Man vill ha det som andra har. Det har alltid ­funnits i oss”, säger konsumtionsforskaren Magnus Roos.

Mycket i gruppen handlar om känslor, inte sällan om psykisk ohälsa kopplat till konsumtion, berättar Emilia.

– För varje känsla finns det ett köp du kan göra. Utmaningen blir vad du kan göra i stället med de känslorna. Det blir lättare när man hittar en gemenskap där man kan jämföra och reflektera tillsammans, säger hon.

"Man vill ha det andra har"

Konsumtionsforskaren John Magnus Roos vid Högskolan i Skövde och Göteborgs universitet poängterar hur liten del av vår konsumtion som styrs av rationella beslut.

– Emotioner och sociala jämförelser är ofta viktigare, att man vill ha det som andra har. Det har alltid funnits i oss. Men det kan också betyda att man väljer klimatsmarta alternativ om det ger socialt anseende, säger han.

Emilia Arvidsson understryker att idén om köpstopp förutsätter att man har något att stoppa ifrån.

– Det finns många som inte har det. Min målgrupp är framför allt de som har shoppat för mycket.

Emilia Arvidsson märker ett ökande intresse att diskutera konsumtionsnivåer. "Min målgrupp är framför allt de som har shoppat för mycket". Foto: Petter Beckman

Enligt John Magnus Roos finns det inte mycket som tyder på att folk i allmänhet har gått över från att köpa nytt till att reparera, låna eller köpa second hand.

– Men det vore förstås en mardröm för handeln om det skulle slå igenom på bredare front, säger han.

Kämpat för att överlevna

Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, välkomnar det ökande intresset för hållbar konsumtion. Men han tror inte att köpstopp är vägen framåt.

– Det är klart det finns en inbyggd problematik för en bransch som lever på volymer. Särskilt nu efter pandemin, när många företag har kämpat för sin överlevnad och behöver få upp försäljningen av skor och kläder, säger han.

– Men svenska handelsföretag går i bräschen globalt när det gäller klimatomställning. Och vi tror på människors rationella val. Genom att ge tydlig information om olika varors klimatpåverkan och ursprung kan vi underlätta för kunder att välja det som är hållbart, säger Mats Hedenström.

Lågpriskonkurrens

Den stora utmaningen, som han ser det, ligger att hantera lågpriskonkurrensen från globala e-handelsföretag som Alibaba och Amazon.

– De tar inte alltid samma klimathänsyn som våra medlemsföretag. Det är viktigt att de har samma lagar och krav på sig som svenska företag så att det blir konkurrens på lika villkor.

Efter restriktionerna: "Vi kommer att shoppa mindre"

”Tillfällig blomstring efter pandemin”

Det finns ett uppdämt behov att klä upp sig vilket ger en tillfällig blomstring för handeln, enligt konsumtionsforskare John Magnus Roos.

Men den långsiktigt nedåtgående trend som synts när det gäller kläder, restaurangbesök och resor håller troligen i sig, spår han.

Pandemin kan ha påverkat människors värderingar och beteenden genom att vi har varit ute mer i naturen, vilket lett till andra prioriteringar, menar John Magnus Roos.

Hushållen står för 60 procent av de konsumtionsbaserade utsläppen av växthusgaser i Sverige. (Källa: sverigesmiljomal.se)

Visa merVisa mindre

Enkät: Har du börjat shoppa mindre för klimatets skull?

Saleha Qazi, jobbar på bank, Solna

– Kanske inte mindre, men mer medvetet. Det här diskuteras mer och mer i föräldragrupper jag är med i på facebook. Vi konsumerar ju så sjukt mycket, mer än vi behöver, och man hetsar sig själv genom sociala medier. Det skulle faktiskt vara häftigt att prova på ett köpfritt år. Eller iallafall ett halvår. Det är svårt att göra just när man småbarn, men jag vill gärna prova senare.

Alpha Barrie, jobbar i vården, Märsta

– Vi är ju många som fått sämre ekonomi under pandemin och det är jobbigt när man har barn. Det är så mycket man behöver leva upp till. Nu har jag köpt en elsparkcykel till min son, som han behöver för att inte tappa status. Men jag tänker ofta på klimatförändringarna, som märks väldigt mycket i Sierra Leone där jag kommer ifrån. Nu tänker jag mer innan jag köper något. Ett köpfritt år är helt rätt.

Sune och Sofia Neye, Södermalm

– Vi kollar alltid först på Blocket eller Tradera innan vi köper nya möbler. Och jag har en app som graderar företag efter deras klimatpåverkan, säger Sune.
– Jag köper färre kläder än tidigare. Ju mer man samlar på sig desto mindre behöver man. Jag försökte ha ett år när jag inte köpte något nytt, men det var svårt. Har man barn tar det för mycket tid att hitta rätt storlek, säger Sofia.