Klart 2022. Vasagatan byggs om och det är trångt för cyklister och bilister i körfälten. Foto: Pekka Pääkkö

Tålamod krävs i trafiken på Vasagatan: "Man får bita ihop"

Vasagatan byggs om och cyklister får samsas med bilister om samma körfält. Men staden planerar åtgärder för att förbättra trafiksituationen.

  • Publicerad 12:46, 16 okt 2020

På vissa sträckor på Vasagatan måste cyklister och bilister nu samsas om samma körfält. Anledningen är att Vasagatan byggs om för att bli mer cykel- och gångvänlig. Den här byggetappen beräknas vara klar i juni 2021.

Norrut är det på måndagsmorgonen flera cyklister som använder trottoaren i stället för körfältet, och söderut hamnar cyklisterna mellan bilarna och betongsuggor. Norea Wahlbeck, 33, leder sin cykel på trottoaren.

– Det går inte att komma fram annars. Jag tänker att man får bita ihop. De gör ju om gatan för att det ska bli bättre. Jag tycker att det känns som att folk är rätt bra på att anpassa sig, säger Norea Wahlbeck.

"Dålig tajming"

Hon får medhåll från 25-åriga Julia Cassel, som för dagen kör en elsparkcykel då hennes vanliga cykel har punka. Hon cykelpendlar från Hornstull till Norra Bantorget.

– Det är lite rörigt och svårt att komma fram men det kommer att bli fint när det är klart. Som cyklist vet man inte riktigt var man ska köra men bilisterna kör ganska långsamt och det är en rätt kort sträcka. Det är lite dålig tajming eftersom så många cyklar nu på grund av coronan, säger Julia Cassel och fortsätter:

– Det kanske hade varit bra om det hade funnits lite varningsskyltar, typ "se upp för cyklister".

Kan bli varningsskyltar

Faktum är att staden nu ser över om det behövs fler varningsskyltar.

– Vi tittar på det. Som det är nu nås man av information om situationen på Vasagatan innan man hamnar på den, säger Anette Ullskog, kommunikationsansvarig för projektet.

Dessutom är planen att man i nästa vecka ska utöka körfältet på sträckorna Vasaplan-Centralplan och Tegelbacken-Vattugatan.

– Det kommer att fortsätta att vara blandtrafik så alla behöver fortsätta vara försiktiga men vi kommer att justera så att byggområdena minskar. Cykelfälten ska även målas gula för att förtydliga var man ska cykla, säger Anette Ullskog, som menar att det inte finns någon "ultimat alternativ väg".

– Det beror ju på vart man ska men kommer man från Norra Bantorget så kan ett alternativ vara att åka Olof Palmes gata och sen Sveavägen, säger hon.

"För en god sak"

Cyklisten Mihai Ionut, 38, tycker att det går bra att anpassa sig till trafiksituationen.

– Det är en rätt hemsk situation för oss men jag tycker ändå att det går bra. Det är ju för en god sak, säger han.

2022 ska hela Vasagatan vara färdigbyggd.

– Det har tagits ett beslut om att gatan ska vara öppen och tillgänglig under hela byggtiden. Det gör att det tar lite längre tid än om vi hade stängt av den, säger Anette Ullskog.

Cyklisten Norea Wahlbeck tycker att folk är bra på att anpassa sig efter situationen på Vasagatan. Foto: Pekka Pääkkö

Mihai Ionut tycker inte att det är en ultimat situation för cyklister men att arbetena är "för en god sak", det vill säga att gatan ska bli mer cykelvänlig. Foto: Pekka Pääkkö

Arbetet på Vasagatan

Pågår vid tre områden: östra sidan mellan Kungsgatan och Olof Palmes gata, västra sidan mellan Vasaplan och Centralplan/taxiplatsen, östra sidan mellan Tegelbacken och området under Vattugatan.

Under etappen kommer tolv befintliga träd att tas bort. Under hela projektet tas 43 träd bort och ersätts av 67 nya, enligt staden.

Ombyggnationen innehåller bland annat bredare trottoarer, nya cykelbanor, fler träd och ny gatubelysning, enligt staden. Även nya cykelbanor vid Norra Bantorget, Östra Järnvägsgatan och Vasaplan ingår i projektet.

Enligt stadens senaste beräkningar kommer projektet att kosta 290 miljoner kronor, samtidigt som staden beräknas få inkomster på 109 miljoner kronor vilket ger en nettokostnad på 181 miljoner kronor.

Visa merVisa mindre