På konditoriet i Lidingö centrum sitter Britt Klingsdal. Hon har länge spanat på en robotdammsugare.

– Jag ska kolla om det är bra priser på en sådan, säger hon.

Samtidigt försöker hon dra ner på shoppandet.

– Jag är i ett stadium i livet där man snarare gör sig av med saker. Jag har ju fullt i skåpen!

På Dressman har Black week varit startskottet för julhandeln de senaste åren.

– Allt fler börjar köpa julklappar redan då, säger butikschefen Mats Guldäng.

Besökare.  Bitte och Hans Hedlund beöker gärna Lidingö centrum i december.

Besökare. Bitte och Hans Hedlund beöker gärna Lidingö centrum i december.

Karl Meyer von Bremen

Tufft läge

– Många passar nog på att tömma kontot redan under Black week. Det är svårt att säga hur årets julhandel blir.

Det hemstickade plagget är utsett till årets julklapp och vi uppmanas att konsumera mindre av miljöskäl. Samtidigt vill handlarna få oss att shoppa mer. Hur ser du på den paradoxen?

– Det är definitivt intressant. Vi är en verksamhet som behöver sälja för att ta ut löner. Men jag tänker att man kan hitta plagg som består.

– Vissa kunder kommer in och säger att de ska ha något de bara kommer att använda en gång, exempelvis på en begravning. Då försöker jag i stället hitta något som de kan ha fler gånger.

Roland Bergström, butikschef på Life, är inte alls förtjust i Black week som startskott till julhandeln.

– Varje år förs en diskussion inom Life om butikskedjan ska delta. Själv tycker jag att det är överreklamerat. Black Friday hade räckt.

Skeptisk. "Black week är ett fånigt påfund", säger Inger Kirstein, butikschef på Butik Grön.

Skeptisk. "Black week är ett fånigt påfund", säger Inger Kirstein, butikschef på Butik Grön.

Karl Meyer von Bremen

Butik Grön hade ingen Black week.

– Jag tycker att det är ett fånigt påfund. Det är ju nu vi ska sälja in julen! säger butikschefen Inger Kirstein.

Delikatessbutiken Papilles ost och chark gick väldigt bra under pandemin då Lidingöborna stannade hemma och unnade sig god mat. Inför jul är läget mer ovisst.

– Jag tror folk är lite mer försiktiga nu. Vi har inte tappat våra kunder – de fortsätter att äta gott, men gärna lite billigare, säger butikschefen Ingela Carlsund.

Julvarorna är beställda sedan länge.

– Vi har lagt oss på en nivå som gör att vi kan fylla på om det behövs.

Medveten. Britt Klingsdal köper inte så mycket nya prylar. ”Vi behöver spara på jorden”, säger hon.

Medveten. Britt Klingsdal köper inte så mycket nya prylar. ”Vi behöver spara på jorden”, säger hon.

Karl Meyer von Bremen

Uppsving för second hand

På smyckesbutiken Lidingö guld och design har ägaren Margarita Corneliusson positiva förhoppningar på julhandeln det ekonomiska läget till trots.

– Ibland säljer vi väldigt dyra smycken och jag tror våra kunder har råd med julklappar även i år.

Kvalitet och second hand har fått ett uppsving, enligt centrumchefen Erika Lundström.

Hon tror att Lidingöborna julhandlar trots bistrare tider.

– Vi tror på att det blir en hygglig handel även i år, trots inflation och osäkra tider. Efter pandemin har vi sett att den fysiska handeln har fått tillbaka mycket av den handel som sökte sig till nätet när det var viktigt att hålla sig hemma.

– Vi ser att människor tycker om den fysiska handelsplatsen, den ger ett mervärde som nätet inte kan ge.

– Vi stöttar våra hyresgäster i arbetet med att locka kunder bland annat genom hög aktivitet på sociala medier, vanlig annonsering och olika aktiviteter. På aktivitetssidan kan jag nämna magisk jul i centrum med jultema i skyltfönstren i hörnet mitt emot Pressbyrån och event alla helger fram till jul. 

– Dessutom arbetar vi mycket med att långsiktigt bredda utbudet av service, kultur, restauranger och handel.

Kluven. Roland Bergström, butikschef på Life, tycker att  Black week är överreklamerat.

Kluven. Roland Bergström, butikschef på Life, tycker att Black week är överreklamerat.

Karl Meyer von Bremen

Träffa människor

Svensk handel publicerade inför årets Black week en rapport där 52 procent av tillfrågade svenskar uppgav att de skulle handla något under Black Friday eller Black week.

Samtidigt förväntades försäljningen minska till åtta miljarder kronor, en miljard mindre än föregående år.

– Det är en spegling av de tuffare tider vi befinner oss i, säger Victor Schmidt, presschef på Svensk handel.

Erika Lundström är dock nöjd med handeln under Black week.

– Det verkar ha gått bra även i år, bistrare tider till trots.

Hur förhåller du dig till att folk bör handla mindre för klimatets skull och att man samtidigt vill skapa en levande stadskärna? 

– Vi tror att människor handlar mer kvalité och saker som har en längre livslängd, samtidigt som second hand har fått ett uppsving.

– Vi tror som sagt även på en attraktiv helhetsupplevelse här i centrum.

Tidiga. Mats Guldäng, butikschef på Dressman, tror att många handlar alla sina julklappar under Black week.

Tidiga. Mats Guldäng, butikschef på Dressman, tror att många handlar alla sina julklappar under Black week.

Karl Meyer von Bremen

Det talas om mer aktiviteter och mindre shopping ­i gallerior och centrum?

– Det handlar om att skapa en attraktiv mix. Vi har nyligen tecknat ett antal avtal med våra hyresgäster som innebär att vi utökar ytan för butikslokaler samtidigt som vi förbättrar förutsättningarna för service, tjänster och sjukvård. 

– Vi vill att folk ska trivas i vårt centrum samtidigt som de kan uträtta olika ärenden, roa sig och träffa andra människor. Vi är den naturliga mötesplatsen på ön.

Upplever du att folk saknar butiker?

– Det finns en efterfrågan från Lidingöborna om ett breddat utbud, vilket vi har fokus på.