Kriminalkommissarie Jan Olsson. Foto: Privat

Vishing–bedrägerier ett allt större problem

Bedragare utger sig att vara från myndigheter och försöker lura Tyresöbor på pengar. De så kallade vishing-bedrägerierna blir allt fler, enligt polisen.

  • Publicerad 08:43, 17 dec 2021

Ett par från Tyresö blev i november lurade på över 100 000 kronor efter att bedragare ringt upp, som Mitt i Tyresö skrev om nyligen.

Bedragaren sa sig kunna hjälpa till att lösa en skuld som annars skulle gå vidare till Kronofogden och fick en ur paret att logga in på internetbanken.

Fler Tyresöbor har polisanmält liknande bedrägerier eller bedrägeriförsök i november.

Ett jätteproblem

Jan Olsson är kriminalkommissarie vid polisens nationella it-brottscentrum. Bedrägeritypen kallas vishing, berättar han.

– Bedragarna utger sig för att vara någon som mottagaren har förtroende för. Sedan kommer det här med att du ska använda ditt bank-id eller lämna ut din bankdosekod, säger han.

Par utsatta för bedragare – blev av med 100 000

Vishing-bedrägerierna kallar han ett jätteproblem sedan flera år tillbaka.

– Det är en uppåtgående trend och ett större och större problem sett på årsbasis. Det har ökat rejält sista halvåret och året, säger han.

Copycats tar över

Bedragarna kommer åt stora summor pengar.

– Det försvinner 40 miljoner per månad från de äldres konton på grund av vishing-bedrägerier.

Bakom brotten står svenska ligor, menar han. Polisen har gripit fler grupperingar.

– Men det kommer copycats eftersom det generar så mycket pengar.

Han poängterar:

– Logga aldrig in på din internetbank på annans begäran om du blir kontaktad, säger han.

Han uppmanar den med äldre anhöriga att berätta om hur bedragarna beter sig och uppmana de äldre att ringa till en yngre släkting om något misstänkt händer.

Det här är vishing

De flesta bluffsamtal där uppringaren lurar personer att logga in på internetbanken, så kallad vishing, organiseras i stora nätverk.

Ofta använder de spoofing, en tjänst som gör att ett annat nummer visas när man ringer upp, till exempel numret till banken.

När bedragarna får offret att logga in tömmer de kontot.

Pengarna förs vidare till flera olika konton genom långa kedjor med målvakter.

Slutligen tar målvakter ut pengarna, lite åt gången, och lämnar över de till hjärnorna.

Visa merVisa mindre