Förra veckan kom beskedet:
En ny flyglinje öppnas till Bromma flygplats, från småländska Växjö.
Anna Petre är verkställande direktör på flygbolaget som står bakom satsningen: Västflyg.
Det är ovanligt att en ny kommersiell flyglinje öppnas?
– Ja, det är det, det är ingen som gör det för att de tror att de kan tjäna en krona på det, det blir mer filantropisk verksamhet. Det är verkligheten i dag, det är en jättetuff bransch, säger Anna Petre.
Hon säger att när flygbolaget BRA vid årsskiftet slutade flyga på Bromma innebar det konsekvenser.
– Då blev ett antal destinationer i Sverige utan en Stockholmsförbindelse och en av dem var Växjö.
Näringslivet betalar
Anna Petre säger att hon kontaktades av det regionala näringslivet som ville att Västflyg öppnade en flygförbindelse mellan Växjö och Bromma.
– Man tycker att det blir svårt att bedriva affärer i Växjö utan att ha en bra förbindelse med Stockholm.
Flyglinjen mellan Bromma och Växjö, liksom Västflygs befintliga flyglinje mellan Bromma och Trollhättan, bekostas av ett antal lokala entreprenörer i Västsverige som går in och garanterar flyglinjerna ekonomiskt.
Västflyg har meddelat att de från juni öppnar en ny flyglinje till Bromma, från Växjö. Sedan tidigare flyger bolaget linjen Bromma–Trollhättan.
Västflyg
Ingen av flyglinjerna är i dag ekonomiskt lönsam, enligt Anna Petre. Efter pandemin har Västflyg halverat sitt passagerarantal.
– Vi har en liten, liten bit kvar för att vara lönsamma, vi skulle behöva ungefär två passagerare till per flyg, för att vara lönsamt.
I långa loppet kan man inte driva flyglinje som går ekonomiskt back, konstaterar Anna Petre.
– Det är klart, man kan vara filantropisk och göra detta ett tag, men ser man efter ett tag att det här kommer inte att bära sig så tror jag att man kommer att avveckla, det är inte så att man lovar det här på livstid, går det inte så går det inte.
Vad händer med Västflyg om Bromma läggs ned?
– Om vi i stället flyttar över de här rutterna till Arlanda tror jag att vi kommer att tappa en del passagerare som väljer att köra bil eller åka tåg upp till Stockholm. Men kanske att vi också vinner några passagerare som ska vidare norrut i Sverige, eller som ska åka till USA. Det kanske blir plus minus noll. Det är svårt att sia om.