Västerholms friskola i Skärholmen ger eleverna glädjebetyg i svenska, matematik, samhällsorienterande ämnen och svenska som andra språk. Det framgår av en granskning av Skolinspektionen.

Syftet med nationella prov är att stödja en rättvis och likvärdig betygssättning. Men de betyg skolan har satt i årskurs 6 och 9 är betydligt högre än elevernas resultat på de nationella proven. Läsåret 2023-2024 fick exempelvis eleverna i årskurs 9 på Västerholms friskola 87 procent högre slutbetyg i svenska än deras resultatet på nationella prov. Motsvarande siffra i landet som helhet var 31,4 procent. Liknande såg det ut i flera andra ämnen. 

– Att få ett högre betyg än vad elevens egentliga kunskaper motsvarar kan ge en orättvis konkurrensfördel. Betyg kan ha en avgörande betydelse för elevens möjligheter att få tillträde till högre utbildningar och ska inte vara beroende av vilken skola eller klass eleven går i, eller vilken lärare den har. Det är viktigt ur ett rättssäkerhetsperspektiv, säger Agnes Gidlund, pressansvarig på Skolinspektionen.

Agnes Gidlund pressanvarig på Skolinspektionen.

Agnes Gidlund pressanvarig på Skolinspektionen.

Marten Johner

Som skäl till de högre betygen har Västerholms friskola framfört att man i tonåren kan vara blockerad av stress vid prov och att många elever fastade och var trötta när de genomförde nationella prov. Man lyfte också fram att elever med språksvårigheter har svårt med kryssfrågor och annars brukar svara rätt i klassrummet samt att det psykiskt dåliga måendet i området gör att lärarna måste komplettera efter provet och ta omvägar för att eleverna ska få hopp att de kan lyckas. 

Godtar inte förklaringarna

Enligt skollagen får man bortse från resultatet på nationella prov om det finns särskilda skäl. Men det gäller inte de skäl Västerholms friskola har anfört, menar Skolinspektionen.

Det kan i stället handla om att teknik och hjälpmedel inte fungerat vid ett prov eller omvälvande händelser så som dödsfall i familjen.

I sitt utlåtande skriver Skolinspektionen bland annat att skolans agerande innebär en risk "att man åsidosätter likvärdigheten i betygssystemet".

Skolinspektionen kräver nu, i ett föreläggande, att Västerholms friskola agerar för att åtgärda bristerna i sin betygssättning senast 15 juni 2026. Annars kan mer ingripande sanktioner följa. 

Mitt i har sökt Västerholms friskolas rektor som inte vill ställa upp på en intervju. I en kommentar via mejl skriver han att arbetet med att säkerställa att elever får en likvärdig och rättssäker bedömning är pågående och att de ska redovisa åtgärderna i juni.