Enligt Väsbyhems förvaltningschef Joakim Bysell var det först under sommaren som personal på Väsbyhem fick kännedom om att det kunde förekomma vägglöss i fastigheten.

– Då valde vi att starta en så kallad storsanering för att kartlägga hur det egentligen såg ut för att därefter agera på bred front.

I slutet av augusti gjordes en inspektion och då konstaterades att 6 av 36 lägenheter på Dragonvägen 88 och 90 hade pågående aktivitet av vägglöss.

Saneringen har satt i gång i de drabbade lägenheterna, med kända bekämpningsmetoder som utplacering av kisel och uppvärmning. Vägglössen måste komma i kontakt med kislet, vilket gör att de torkar ut och dör.

– Vi har även stoppat uthyrning av lägenheter som i dag står vakanta i väntan på klartecken, säger Joakim Bysell.

Joakim Bysell, förvaltningschef på Väsbyhem.

Joakim Bysell, förvaltningschef på Väsbyhem.

Väsbyhem

"Tufft för hyresgästerna"

Områdeschef Daniel Aronson håller med om att det är tufft för hyresgästerna.

– Det är psykiskt påfrestande för de boende eftersom de själva så att säga måste utgöra lockbete för vägglössen. De kommer inte fram om det inte finns någon "värd", och då kan de inte bekämpas.

Ett problem i bekämpningen är om saneringsfirman inte får komma in i en eller flera drabbade bostäder.

– Om en hyresgäst inte samarbetar eller följer instruktioner vid sanering kan det tolkas som vanvård. Då kan vi ifrågasätta hyresavtalet och hyresgästen kan förlora kontraktet, säger Daniel Aronson.

Han berättar att vägglöss har blivit allt vanligare, "det är stor skillnad mellan 1990-talet och 2000-talet", och att det är viktigt att anmäla till sin hyresvärd eller saneringsfirman så fort man misstänker ett angrepp.

– Kostnaderna har därmed stigit för sanering, men det är mer kostsamt för boende vad gäller måendet. Våra medarbetare är med och stöttar, men det är en påfrestande process.