Flera Hägerstensbor har nyligen fått falska betalningskrav från kyrkoskatten.se. Företaget bakom sajten hävdar att man hjälpt personerna att gå ut ur Svenska kyrkan och kräver betalt för det. Annars ska Kronofogden kopplas in, lyder hotet.

– Det är möjligt att det här företaget har en drive i Hägersten just nu och försöker lura människor här. De spelar på människors rädsla för Kronofogden, säger Christofer Wilson, kyrkoherde i Hägerstens församling.

Kyrkoskatten.se har som affärsidé att erbjuda människor hjälp att gå ur Svenska kyrkan och tar cirka 370 kronor för det – trots att det är gratis att gå ur och inte svårt att klara själv.

Uppmanar att polisanmäla

Det är inte olagligt att ta betalt för något som är gratis men etiskt kan det diskuteras. Företaget bakom sajten (Accord Alliance ltd) har anmälts hundratals gånger till Konsumentverket av människor som känt sig lurade eller pressade.

Att skicka falska inkassokrav är däremot olagligt. Christofer Wilson uppmanar dem som får sådana att göra en polisanmälan.

– En av dem som ringde oss och berättade att han fått kravbrev är inte ens med i Svenska kyrkan, så han förstod ju direkt att något var fel. Den andra personen tänkte först betala men sansade sig sedan. Han vet att han inte begärt hjälp med utträde, säger han.

"Kunden ljuger"

Kyrkoskatten.se svarar på Mitt i:s frågor om fakturorna via mejl:

"Självklart kan vi inte skicka betalningskrav om vi saknar underlag för det. Det vore olagligt. Om någon påstår sig inte ha beställt, så är det något som vi behöver utreda enskilt. Men i dem allra flesta fall så är det konsumenten som ljuger eller inte "minns" att hen har beställt", skriver kundtjänsten.

Men kyrkoskatten.se har varit i blåsväder tidigare.

"Bestrid fakturan"

Men kyrkoskatten.se har varit i blåsväder tidigare. 2018 berättade tidningen Dagen att människor fakturerats för tjänster de aldrig beställt, fått falska betalningspåminnelser och utsatts för aggressiv marknadsföring via sms. Konsumentverket konstaterade efter en granskning att företaget inte levde upp till god marknadssed. Då gjorde företaget vissa justeringar, men fortsatte med sin affärsidé.

– Får man en faktura för något man inte har beställt ska man bestrida den, det vill säga klaga och protestera till företaget. Det är företaget som ska bevisa att det finns ett avtal med konsumenten, sa Christine Holst, jurist på Konsumentverket till Dagen.

Hösten 2020 rapporterade SVT att antalet anmälningar till Konsumentverket om sajten hade ökat.