Alla partier i Värmdö utom Vänsterpartiet har undertecknat ett brev till infrastrukturminister Tomas Eneroth. I det skriver de att en statlig bro bör finansieras med statliga medel, inget annat.

Det hela grundar sig i ett avtal som tecknades mellan Nacka kommun och staten 2009. Där sägs att två tredjedelar av brobygget ska betalas med hjälp av broavgifter, fyra kronor per passage var siffran det pratades om då.

Detta under förutsättning att brobygget tidigarelades och startade senast 2014. Nya bron skulle då stå klar 2017 och gamla Skurubron vara ombyggd till 2020. Planen nu är att nya bron ska vara klar i slutet av 2022.

Hälften av avgiften till administration

Med facit i hand har allting, trots avtalet, försenats kraftigt, enligt Värmdö kommun. Värmdö har heller aldrig fått komma till tals i överenskommelsen trots att Skurubron är Värmdös enda landförbindelse in mot Stockholm.

Dessutom, menar Värmdö kommun, har det kommit fram att nästan hälften av de fyra kronor per passage som staten vill ta ut kommer att gå till administration, och att betala ränta på lånet som Trafikverket tar ut för att bygga bron.

”Det skulle medföra att kommuninvånarna i Nacka och Värmdö skulle behöva betala 1,2 miljarder för att finansiera brokostnader som egentligen ligger på 600 miljoner kronor, vilket vi menar är helt orimligt”, skriver de i brevet.

Frågan om avgift eller inte avgift ska snart avgöras. Senast den sista mars ska Trafikverket skicka in sitt förslag till regeringen.

Vänsterpartiet säger till Mitt i Värmdö att de i grunden är emot broavgifter men att de har tagit en egen kontakt med V i riksdagens trafikutskott och fått svaret att det inte finns ekonomiskt utrymme i nuvarande budget att betala för hela bron.

https://www.mitti.se/nyheter/ilska-mot-avgifter-pa-nya-bron/repujh!ePyXCdB4wlFoFMjXJmXBQg/

https://www.mitti.se/nyheter/tajt-schema-pa-skurubron-ska-vara-klar-om-ett-ar/repujh!R8z1xlwdOfZYRDMAC23jwA/