Förra veckan fick ersättningsbussar sättas in och många resenärer som var påväg till jobbet fick vända om eller beväpna sig med ett rejält tålamod. Detta grund av två signalfel som inträffade efter varandra under fredagen.

Tågen har dock dragits med problem hela vintern. Många resenärer har upplevt trängsel, inställda tåg och förseningar.

Packade sillar

"Vi står som packade sillar dag efter dag", skriver en person till Mitt i Täby.

Problemet beror på vagnbrist, enligt SL.

– Det stämmer, vi har haft vagnbrist under vintern och kylan kan leda till att vi kör med korta tåg och även till att avgångar ställs in, säger Natalie Nordenswan, presskommunikatör på SL.

Det är dels snön som ställt till det, berättar hon.

– När det snöar kan tågen bli tunga av all snö och måste tas in till depån på Stockholms Östra för upptining. Tåg kan också gå sönder och behöva lagas, säger hon.

Hur kommer det sig att problemet med vagnarna under vintern inte blir bättre trots att det är samma problem varje år? 

– Det har att göra med att vagnarna är gamla. Tekniken är inte särskilt modern och när snön yr kommer det snö under tågen där den tekniska utrustningen sitter, skriver SL i ett mejl till Mitt i.

Problem med nya tågen

Under veckan berättade SL även om att de nya tågen x15p har problem med tutorna då det kommer mycket snö och det är kallt.

– Vädret kan göra att tutorna fylls med snö och is vilket gör att ljudet dämpas, säger hon.

När tutorna inte fungerar måste tågen tas ur trafik då de inte får köras. De måste senare tinas upp för att kunna tas ut i trafik igen.

– Att tutorna inte fungerar kan också få en viss påverkan på trafiken. Men det finns fyra nya tåg, om två av tågen inte körs så kan vi köra de andra två, vi har inte sett att det har haft stor påverkan på trafiken, säger Natalie Nordenswan.

Letar lösningar

Just nu arbetar SL och leverantören med att utreda felet.

– Det pågår just nu ett intensivt arbete tillsammans med leverantören av de nya tågen för att vi ska få en lösning på problemet så snart som möjligt, säger hon.

Natalie Nordenswan kan inte svara på när vagnbristen kan vara löst då problemet till stor del är väderberoende.

– Vi beklagar att resenärerna påverkas till exempel av att tåg ställs in eller av trängsel ombord på tågen. Vi uppmanar alltid till att det är bra att hålla sig uppdaterad om hur tågen går på sl.se eller i SL-appen.