Det var för två veckor sedan som det upprättades en polisanmälan gällande ett så kallat vaccinationsbedrägeri. Målsägande bor i Skarpnäck och hade fått ett samtal från någon som uppgav sig ringa från Bagarmossens vårdcentral. Personen sa att målsägande nu skulle få komma och vaccinera sig men att de först behövde vissa uppgifter som krävde att hen loggade in på sitt bank-id.

– Det har sedan gjorts transaktioner från personens bankkonto, säger Felicia Alonzo, tf kommunpolis LPO Globen, som beskriver tillvägagångssättet som väldigt "klassiskt".

– Bedragare uppmanar ofta målsägande att just logga in med bank-id för att de ska godkänna någonting eller logga in på sin bank. Ofta ger man sig, precis som i det här fallet, på folk som är äldre och inte har samma förståelse för teknik och hur bank-id fungerar. Det är extremt beklämmande, säger hon.

Utger sig för att vara polis

Nu vill polisen uppmana människor att inte logga in på appen bank-id när någon ringer och ber om det. Oavsett om personen säger sig komma från en vårdcentral eller polismyndigheten.

– Vid flera fall i Skarpnäck har bedragare utgett sig för att vara polis. Det har påståtts att någon blivit misshandlad eller haft inbrott och att gärningspersonen tappat en lapp med målsägandes namn på. Det gör att den så kallade polisen misstänker att målsägande kan råka illa ut och därför bör överlämna sina värdesaker. Och då har folk tyvärr gjort det, berättar hon.

Jobbar mycket med skrämseltaktik

Felicia Alonzo konstaterar att bedragarna är väldigt vältaliga och trovärdiga och att de jobbar mycket med skrämseltaktik, vilket får målsägande att bli rädd för att råka illa ut. Ofta är det också väldigt bråttom att vidta åtgärder, vilket gör att offret inte har utrymme att tänka efter.

– Men alla ska veta att vi aldrig tar folks värdesaker som bedragarna påstår, betonar hon och tipsar samtidigt läsarna om utbildningspaketet "Försök inte lura mig", som finns tillgängligt på polisen.se.

– Det är bra att vara uppdaterad. Bedrägerierna fortsätter hela tiden och de ändrar ständigt sina förfaranden för att inte följa samma mönster, säger hon.