De flesta avtal som skrivs mellan trafikförvaltningen och entreprenörer innehåller en ersättning baserad på resande. Enkelt förklarat: Ju fler som väljer att åka buss, desto mer pengar får bussbolaget.

I och med coronaviruset har det dock blivit många frågetecken kring hur många stockholmare som kommer att resa kollektivt de närmsta åren. Bland annat väntas många i större utsträckning arbeta hemifrån.

Därför väljer trafikförvaltningen att avbryta den upphandling av busstrafiken i Nacka/Värmdö samt Huddinge/Botkyrka/Söderort som redan påbörjats.

https://www.mitti.se/nyheter/facket-flera-busschaufforer-redo-att-rycka-in/reptcy!b7Vi8AstR8B5elbTIR2ZQ/

– Det finns nu en osäkerhet kring hur resandet kommer se ut, och då ändras förutsättningarna i anbuden. Vi vill att de som lämnar anbud i den här upphandling ska kunna göra det med rätt förutsättningar som de kan räkna på, säger Claes Keisu, pressansvarig på Trafikförvaltningen.

Resenärer ska inte påverkas

Upphandlingen inleddes i september 2019, anbud lämnades i februari 2020 och upphandlingsdokumentet justerades i juni 2020.

Att den nu avbryts och måste göras om ska inte påverka Stockholms busspendlare det minsta.

– Nej, resenärerna ska inte märka någon som helst skillnad. Under tiden vi tar fram ett nytt underlag och påbörjar en ny upphandling ser vi självklart till att trafikförsörja de här områdena, säger Claes Keisu.

Roslagsbanan påverkas också

Även när det gäller busstrafiken i norrort och driften av Roslagsbanan kommer det att dröja innan det blir nya avtal.

Arriva fick besked om att man från och med april 2021 skulle tappa driften av Roslagsbanan och busstrafiken i Norrort till Transdev Sverige AB, efter beslut av trafiknämnden i Region Stockholm.

Arriva överklagade, bland annat på grund av att man menar att det måste tas hänsyn till pandemin. Företaget skrev i sin överklagan att man räknar med att pandemin även på längre sikt kommer att leda till minskat resande med kollektivtrafiken och att det är en faktor som är viktig i upphandlingen.

https://www.mitti.se/nyheter/roslagsbanan-blir-en-halv-miljard-dyrare/reptje!h0rmCYMaY46NAj7ysW1Jgw/

Keolis och Nobina har också överklagat när det gäller busstrafiken i norrort.

Nu är det upp till förvaltningsrätten att avgöra ärendet och besked från rätten väntas i mitten av oktober, enligt Arrivas kommunikationschef Christer Ekelund.

– Vi tycker att med de förutsättningarna som upphandlingen aviserades, att antalet resenärer var en viktig faktor, så är det svårt för operatörerna att ge ett rimligt pris. Riskerna är väldigt stora om man inte vet om och när antalet resor återgår till det normala, och risker kostar pengar i upphandlingar, säger han till Mitt i.