Det var vid 10-tiden på onsdagen som avbrottet hos Upplands Väsby kommun upptäcktes genom att mejl, webbplatser och viss telefoni gick ned.

– Då startade felsökning direkt och inom kort fick vi bekräftat att problemet låg hos vår internetleverantör, Tele 2, säger kommunikationschef Carin Lundgren.

Det gick inte att ringa telefonens växel, men direkttelefonnummer fungerade fortfarande.

Beskedet om orsaken till störningarna kom under dagen. Enligt Carin Lundgren berodde avbrottet på avgrävda kablar.

Var ni oroliga för att det var en hackerattack?

– Felsökning startade omgående och inledningsvis var överbelastningsattack ett scenario, liknande det som många andra myndigheter varit utsatta för den senaste tiden. Vi kunde ganska snabbt konstatera att så inte var fallet.

Hur länge låg allt nere?

– Jag har inget exakt klockslag, men i går kväll fick vi information från leverantören att problemet skulle vara åtgärdat 02.00 i natt. I morse var det i gång igen, säger Carin Lundgren.

Nu ska det åter gå bra att ringa till kommunen, besöka webben och e-tjänster.

– Vi hoppas att det inte ställt till besvär för Väsbyborna, säger hon.

Även Arlanda drabbades

Även Arlanda drabbades av tekniska störningar under onsdagsförmiddagen.

Under minst en timme kunde resenärer inte checka in vid diskar och det gick inte att betala på butiker och restauranger.

Enligt Swedavia berodde även det problemet på avgrävda kablar.

Fortsatta problem med Tele 2

Under torsdagsförmiddagen drabbades Tele 2 av störningar i hela landet. Det är problem att ringa och att komma in på internetleverantörens sajt.

Enligt uppgift ska problemen ha startat klockan nio på torsdagsmorgonen. Prognos saknas för när störningarna är lösta.