– Vi är inte nöjda, men vi vill inte sopa problemen under mattan. Alla parter – regionen, staten samt kommunerna Stockholm, Sundbyberg och Sollentuna – är eniga om att det här är ett oerhört viktigt framtidsprojekt, säger trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M), till DN.

Den så kallade Kistagrenen ska passerar genom tre kommuner – Stockholm, Sundbyberg och Sollentuna. Projektet involverar elva detaljplaneprocesser och över 1 000 olika avtal, enligt Kristoffer Tamsons.

Sedan bygget drog i gång våren 2018 har det överprövats av flera parter. Bland annat har tilldelningsbeslutet för totalentreprenaden överprövats, liksom vägportsentreprenaden i Helenelund.

Detaljplaneprocesserna försenades kraftigt och överklagandet av totalentreprenaden innebar ytterligare ett års försening och stillestånd.

Två år försenat

Totalt är projektet två år försenat och hela Kistagrenen väntas stå klar 2025.

– Med 80 procents säkerhet kan den öppna under det sista kvartalet 2025, säger kollektivtrafikregionrådet Tomas Eriksson (MP).

Oförutsedda markförhållanden har medfört fördyringar, och det var även en utmaning att dra Tvärbanan förbi Bromma flygplats.

Därför utökas nu budgetramen och får en ny ekonomisk ram på totalt 6 546 miljoner kronor, 969 miljoner kronor mer än planerat från början.

Kommunerna och staten, som medfinansierar satsningen, utökar sin del av betalningen till cirka 2,3 miljarder kronor, varav staten och Stockholm bidrar med 1,1 miljard vardera medan Sollentuna bidrar med 88 miljoner kronor och Sundbyberg med 72 miljoner kronor.