I början av sommaren avbröts förhandlingarna om ny tunnelbana till Järfälla, Nacka och Älvsjö.
Den nya tunnelbanegren som håller på att utredas till Bromma flygplats berörs inte av de stoppade förhandlingarna.
– Nej, det är tunnelbaneutbyggnaden som ingår i den så kallade Sverigeförhandlingen och Stockholmsförhandlingen som berörs, säger Jan Valeskog (S), stadsbyggnadsborgarråd.
Ny bebyggelse
En ny tunnelbanegren till Bromma flygplats är något som den politiska majoriteten både i Stockholms stad och i Region Stockholm vill se som nästa steg av utbyggnaden av tunnelbanan, hur Stockholmsregionen ska växa framöver.
– Stockholms stad vill avveckla Bromma flygplats och i stället bygga nya bostäder och arbetsplatser i den nya stadsdelen Bromma parkstad. Då behöver kollektivtrafiken förstärkas och vi välkomnar att Region Stockholm nu utreder möjligheten att bygga tunnelbana till Bromma, säger Jan Valeskog.
Mycket kritisk
Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd, är kritisk till att utredningen fortsätter. I ett mejl till Mitt i skriver han att de kraschade förhandlingarna om övrig ny tunnelbana innebär att regionen och berörda kommuner står utan pengar till utbyggd kollektivtrafik, som tunnelbana och spårväg:
"Det är helt orimligt att Socialdemokraterna och Miljöpartiet kraschar förhandlingarna med staten om den befintliga tunnelbaneutbyggnaden ena dagen, och samtidigt tror sig vara förmögna att planera en egen tunnelbanegren från tomma intet."
Anton Fendert (MP), trafikregionråd, försvarar utredningen:
”Stockholm stad planerar en ny stadsdel här med 16 000 nya bostäder på flygfältet. Då behövs kapacitetsstark kollektivtrafik dit, därför har vi initierat en lokaliseringsutredning", skriver Anton Fendert i ett mejl till Mitt i.
Stockholmsförhandlingarna
Utbyggnaden av ny tunnelbana till Järfälla, Nacka och Älvsjö är projekt som till skillnad mot en ny tunnelbanegren till Bromma redan är påbörjade och som har pågått i flera år.
Utredningen av en ny tunnelbanegren till Bromma flygplats är inte lika långt gången.
Tunnelbanelinjerna till Järfälla, Nacka och Älvsjö ingår i Stockholmsförhandlingen och Sverigeförhandlingen, en överenskommelse om att de berörda kommunerna ska åta sig att bygga ett visst antal nya bostäder för att staten ska vara beredd att gå in och delfinansiera kollektivtrafik.
Nu har förhandlingarna stoppats eftersom parterna – Stockholms stad, Järfälla kommun, Nacka kommun, Region Stockholm och regeringen – inte är inte överens om hur de nya tunnelbanelinjerna ska betalas.