Förra veckan meddelade de rödgröna i Stockholms stadshus att de säger upp markavtalet för Brommaflyget när avtalet går ut 2038.

När de rödgröna vid en presskonferens presenterade nyheten kommenterade finansborgarrådet Karin Wanngård (S) beskedet så här:

– Det är en väldigt tydlig signal till staten att nu är det dags att avveckla Bromma, sanera marken och återlämna den så snart som möjligt för vi kommer att stadsutveckla på området.

När vill du att flyget ska flytta?

– Så snart som möjligt. Det är så lite passagerare på Bromma i dag, vi har en överkapacitet på Arlanda, vi vet att en del flygbolag har redan flyttat, en del har signalerat att de vill flytta, så snälla, putta på den här flytten så fort som möjligt.

Karin Wanngård (S), finansborgarråd i Stockholms stad, vill att flyget lämnar Bromma senast 2036 och att marken sanerats till utgången av 2038.

Karin Wanngård (S), finansborgarråd i Stockholms stad, vill att flyget lämnar Bromma senast 2036 och att marken sanerats till utgången av 2038.

Johannes Äng

Senast i slutet av 2038 vill Wanngård att området ska vara återställt och sanerat.

– Det innebär att flygtrafiken behöver flytta ett par år innan dess, sade Wanngård.

Äger marken

Stockholms stad äger marken där Brommaflygfältet ligger men regeringen har sista ordet när det gäller om flyget ska flyttas i förtid.

Den nuvarande borgerliga regeringen, med stöd av Sverigedemokraterna, har i Tidöavtalet sagt att den vill behålla flygplatsen.

Christofer Fjellner (M), oppositionsborgarråd i Stockholms stad, kommenterade de rödgrönas besked som oseriöst:

Christofer Fjellner (M), oppositionsborgarråd i Stockholm, kallar de rödgrönas beslut att kräva att Brommaflyget flyttar innan arrendeavtalets utgång för oseriöst.

Christofer Fjellner (M), oppositionsborgarråd i Stockholm, kallar de rödgrönas beslut att kräva att Brommaflyget flyttar innan arrendeavtalets utgång för oseriöst.

Malin Lövkvist

– En nedläggning av flygplatsen innan 2038 erfordrar en aktiv medverkan och erforderligt beslut av staten. För att vara tydlig, det här är ren symbolpolitik, sade Christofer Fjellner. 

Valet kan avgöra

Kommande års val till kommun och riksdag kan komma att avgöra Brommaflygets öde. Skulle Socialdemokraterna hamna i regeringsställning efter valet 2026 kan situationen nämligen bli en annan.

En sittande regering kan när som helst besluta om att lägga ned Bromma, enligt Jonny Flodin, universitetsadjunkt på KTH, som specialiserat sig på arrendeavtal, och som för Mitt i:s räkning har läst arrendeavtalet mellan Stockholms stad och Luftfartsverket (statliga Swedavia).

– Luftfartsverket (regeringen) har rätt till förtida uppsägning av avtalet och besluta att lägga ned flygplatsen tre år efter uppsägning, säger Jonny Flodin.

Jonny Flodin, universitetsadjunkt på KTH, har för Mitt i:s räkning läst arrendeavtalet mellan Stockholms stad och Luftfartsverket (Swedavia).

Jonny Flodin, universitetsadjunkt på KTH, har för Mitt i:s räkning läst arrendeavtalet mellan Stockholms stad och Luftfartsverket (Swedavia).

KTH

Så om exempelvis S sitter i regeringen efter valet 2026 och beslutar att lägga ned Bromma kan flygplatsen läggas ned 2029 eller 2030, beroende på när beslutet tas?

– Ja, någonting sånt skulle det bli, säger Jonny Flodin.

Samtidigt kan en ny politisk majoritet i Stockholms stadshus riva upp de rödgrönas beslut i Stockholms stad om att säga upp markavtalet.

– Jag avser att vinna nästa val. När vi närmar oss 2038 får vi som markägare sätta oss ned med staten och pratat med dem vad de vill men vi moderater värnar om Bromma flygplats, säger Christofer Fjellner (M).

En ny majoritet i Stockholms stad kan helt enkelt skriva ett nytt arrendeavtal för Brommaflyget, enligt Jonny Flodin.

Det kräver ingen procedur?

– Nej, det beror på om det är några punkter som behöver förhandlas men jag misstänker att man bara skulle kunna utgå från det här befintliga avtalet och bestämma att det ska gälla. Det är inga konstigheter, säger Jonny Flodin.

Socialdemokraterna vill flytta flyget.

"Vi tycker att Bromma flygplats ska läggas ner och läggas över på Arlanda flygplats. Exakt hur ett sådant förslag skulle se ut i regeringsställning 2026 är svårt att svara på nu och är något vi får återkomma till då", skriver Gunilla Svantorp (S), ledamot i riksdagens trafikutskott, i ett mejl till tidningen.

Mitt i har sökt infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) som inte återkommit.

Det var vid en presskonferens förra veckan som de rödgröna i Stockholms stadshus presenterade sitt senaste drag för att få bort Brommaflyget: avtalet om markarrendet kommer inte att förlängas.

Det var vid en presskonferens förra veckan som de rödgröna i Stockholms stadshus presenterade sitt senaste drag för att få bort Brommaflyget: avtalet om markarrendet kommer inte att förlängas.

Anders Gustafsson