SL inledde i augusti en pilotstudie för att se om det går att få upp hastigheten på 4:ans busslinje, genom att möjliggöra påstigning och betalning i alla dörrar och att samtidigt dra in vissa hållplatser.

Om försöket slår väl ut ska även andra blåbussar, i första hand linje 1, 2, 3 och 6, få kortläsare vid de bakre dörrarna längre fram under mandatperioden.

– Det vi har kunnat konstatera är att vi hittills har sett en tydlig förkortning av tiden som bussarna står stilla vid hållplats. Preliminärt har stopptiden gått ner med 20-25 procent, säger Elin Lindström på Trafikförvaltningens presstjänst.

Lika många fuskåker

Linje 4 har samtidigt under hösten haft problem med stora vägarbeten på körsträckan.

– Det har gjort att restiden inte har blivit kortare som helhet. Vi hoppas på bättre framkomlighet under våren, säger Elin Lindström.

Kritik har riktats mot planerna, bland annat från Kristdemokraterna, med argumentet att plankningen kommer att öka när alla dörrar används för påstigning.

– Utifrån det vi sett hittills ligger fuskåkningen på linje 4 under försöksperioden i linje med hur den har sett ut tidigare, enligt Elin Lindström.

Pilotförsöket väntas kosta 12-15 miljoner kronor, varav två miljoner är ett uppskattat intäktstapp på grund av fuskåkande, enligt Trafikförvaltningens beslutsunderlag.