I juli 2024 rådde en betydligt dystrare stämning i Arlandas inrikeshall. Då minskade inrikesflygandet med 16 procent mot 2023.
Men nu skjuter siffrorna i höjden igen. Fortfarande flyger vi betydligt mindre inrikes än före Covidpandemin. Men i juli 2025 ökade inrikesflyget på Arlanda med 28 procent – eller drygt 56 000 fler resenärer – jämfört med i fjol.
– Det är framförallt en följd av att flygbolagen sedan årsskiftet har valt att satsa på Arlanda och samlat trafiken dit. Det har startats flera nya flyglinjer från Arlanda i sommar och avgångarna har blivit fler, både inrikes och utrikes, säger Charlotte Ljunggren, marknads- och försäljningsdirektör på Swedavia som driver flygplatsen.
Charlotte Ljunggren, marknads- och försäljningsdirektör på Swedavia.
Jonas Borg
Det är främst resor mellan Arlanda och Umeå, Luleå och Kiruna som har ökat stort under sommaren. Även Ronneby Airport har noterat en uppgång.
"Trendbrott av värsta sorten"
Totalt i landet har inrikesflyget ökat med sju procent, vilket kan jämföras med förra sommaren då resorna minskade med 21 procent.
– Det här är ett trendbrott av värsta sorten, riktigt illa i ett läge med torka, översvämningar, bränder och minskade skördar, säger Beatrice Rindevall, ordförande i Naturskyddsföreningen.
Beatrice Rindevall, ordförande i Naturskyddsföreningen, är mycket kritisk.
Jens Sølvberg
Flyget står för en stor del av klimatutsläppen, framhåller hon.
– Just inrikesflyget är något som borde kunna minska. Stockholm har mycket bra tågförbindelser, inte minst till Göteborg, Malmö och Umeå.
Påverkas av negativa rubriker
Att regeringen avskaffade flygskatten den 1 juli samtidigt som tågtrafiken i Sverige har fungerat ovanligt illa i sommar kan ha spelat en roll för det ökade flygandet, tror hon.
– Punktligheten i tågtrafiken är inte sämre än för flyget visar färska siffror. Men jag tror att många påverkas av alla negativa tågrubriker. Ansvaret ligger på politikerna som under många har har brustit i att underhålla järnvägen, säger Beatrice Rindevall.
Charlotte Ljunggren på Swedavia tror dock inte att det är tågproblemen som ligger bakom flygökningen utan hänvisar igen till flygbolagens satsningar. Hon framhåller att även flygbranschen är engagerad i att minska klimatutsläppen.
– Det viktigaste för oss är att de olika trafikslagen samverkar och att resenärerna får sina behov tillgodosedda, säger hon.
SJ:s pressavdelning meddelar att det inrikes tågresandet under juli "har legat i linje med förra året", men vill inte lämna ut några siffror av konkurrensskäl.
"Välkommen återhämtning"
Stockholms Handelskammare, som de senaste åren oroat sig för Arlandas konkurrenskraft, välkomnar trendbrottet.
Carl Bergkvist, Stockholms Handelskammare.
Stockholms handelskammare
– Sverige är ett land med stora avstånd och beroende av både tåg och flyg för att hålla ihop. Inrikesflyget har haft det tufft länge, så det är klart att det är välkommet med en viss återhämtning och ett positivt kvitto för Swedavia, kommenterar Carl Bergkvist, chefekonom på Handelskammaren.
Han tillägger:
– Samtidigt har det varit en bitvis tuff medial sommar för tåget, vilket kan minska viljan att resa med tåg. Det understryker behovet av att rusta järnvägen så att tåget förblir ett attraktivt alternativ.