504:an rullar in på busshållplats Gesällvägen. Liksom andra morgnar är det trångt ombord.

Men den här gången går det att åka med.

– Ibland stannar den inte ens, säger en kvinna innan hon kliver på.

I höst har det kommit in 41 synpunkter om trängsel på buss 504, enligt SL:s presskommunikatör Sophie Gunnarsson. Hon skriver till Mitt i att "Keolis som kör bussarna i området är medvetna om att trängseln ligger nära avtalets maxgräns".

Trängseln på buss 504 har förvärrats under hösten, enligt Melissa Svenhard.

Trängseln på buss 504 har förvärrats under hösten, enligt Melissa Svenhard.

Melissa Svenhard

Hallonbergaren Melissa Svenhard uttrycker sig ännu mer drastiskt.

– Den är alltid fullpackad, säger hon.

Släppte inte på

Enligt SL finns inga uppgifter om att resenärer ska ha lämnats kvar på busshållplatsen.

Melissa, som ska ha kontaktat bolaget om detta, vittnar om annat. "Fullsatt – ingen påstigning", säger busskylten på en video hon filmade i november.

– Man blir frustrerad varje gång den inte stannar och man inte kommer på, säger hon.

Melissa Svenhard och hennes barn har börjat promenera till skolan på grund av trängseln på buss 504. Hon vill se extra avgångar. "Det skulle göra jättemycket, speciellt nu under vinterhalvåret", säger hon. Arkivbild.

Melissa Svenhard och hennes barn har börjat promenera till skolan på grund av trängseln på buss 504. Hon vill se extra avgångar. "Det skulle göra jättemycket, speciellt nu under vinterhalvåret", säger hon. Arkivbild.

Alexander Kuronen

Hon upplever att situationen har förvärrats i höst, efter att Örskolan lades ner och 59 elever därifrån började på Ursvikskolan.

Enligt SL bestämdes tidtabellen utan vetskap om denna förändring.

"Keolis hade inte fått någon information om att Örskolan skulle flytta ett stort antal elever innan det började komma in kundsynpunkter för ett par månader sedan", skriver Sophie Gunnarsson.

Nya busslinjer

Varför det blev på det viset kan det politiska styret i Sundbyberg inte säga på rak arm.

– Jag tänker att det är en typisk fråga där stadsmiljö och utbildning behöver ha en diskussion och se om vi kan göra det bättre framöver, säger Edit Holmqvist, gruppledare i Miljöpartiet.

Edit Holmqvist, gruppledare för Miljöpartiet i Sundbyberg.

Edit Holmqvist, gruppledare för Miljöpartiet i Sundbyberg.

Pressbild

Varken hon eller Ursvikskolans rektor Emelie Groop har hört att bussträngseln ska ha orsakat några förseningar till lektionerna.

Men att morgnarna blir stressiga är ett faktum, menar Melissa Svenhard:

– Oftast när vi har lämnat våra barn möter vi folk som har tagit nästa buss och som springer till skolan.

Vill ha extra avgångar

Kanske står lösningen att finna i de nya busstidtabellerna, som börjar gälla den 14 december. Då får Ursvik två nya linjer: 519 och 157.

Melissa Svenhard tvivlar dock på att dessa löser trängselproblemet.

– Det kommer fortfarande att vara lika många barn som åker till skolan med 504:an, säger hon och efterlyser i stället extra avgångar.

Många åker med buss 504 som bland annat passerar Ursvikskolan.

Många åker med buss 504 som bland annat passerar Ursvikskolan.

Alexander Kuronen

Enligt SL kommer fler justeringar av trafikutbudet att göras efter tidtabellsskiftet vid behov.

Edit Holmqvist säger i sin tur att Sundbybergsstyret har uppvaktat regionen i åratal, om fler bussar och bättre turtäthet.

Det är ett arbete som hon menar fortsätter.

– Att det är trångt för eleverna är skäl nog att vi ligger på.