Redan från start har Sköndalsborna uttryckt oro över hur trafiksituationen ska komma att påverkas av den nya handelsplatsen, belägen vid korsningen Nynäsvägen/Tyresövägen.

Gubbängsmotet, som ligger precis intill, var sedan innan känt för att korka igen av bilar vissa tider på dygnet, så hur skulle det egentligen bli när massa shoppingsugna bilister började strömma in?

I höstas slog matjätten Willys upp portarna, och många menar att det redan nu har blivit svårare att ta sig till och från sina hem. Under året är det tänkt att både Systembolaget och Plantagen ska öppna – något som riskerar att förvärra läget ytterligare.

"Kaos kommer bli ett faktum"

När frågan tas upp i en lokal Facebook-grupp väller kommentarerna in från uppgivna Sköndalsbor.

"Kaos kommer bli ett faktum och redan nu stockar sig trafiken ut på Nynäsvägen", skriver bland annat en person. "Att komma ut från Spettekaksvägen är stundtals helt omöjligt redan idag", skriver en annan.

En som länge varit engagerad i frågan är Ida Bengtzon, 63. Hon flyttade till Sköndal redan som 19-åring och beskriver en liknande frustration.

Trafiken har ökat jättemycket. Det var redan svårt att komma ut vissa sårbara tider förut; fredagar, måndagar – rusningstid, helt enkelt – i och med att man har fler bilar i dag än när Sköndal gjordes, säger hon.

En annan aspekt hon funderat mycket på är hur det hela kommer påverkar miljön.

Hur mycket sämre luft kommer det bli i Sköndal? Bilar som står och väntar på att de ska ut, de står ganska länge på tomgång.

Bygger extra körfält

Utgångspunkten när detaljplanen för området vann laga kraft 2016 var att det befintliga gatunätet skulle klara att ta emot den ökade trafiken. Den bedömningen har i efterhand omprövats. För att förbättra trafiksituationen ska nu ett extra körfält samt nya cykelbanor byggas längs med Sköndalsvägen, i västlig riktning.

Det är ett nytt körfält som är projekterat och klart, och kommer byggas nu under våren om allt går som det ska, säger Mattias Sjöberg, projektledare för Östra Söderort på Exploateringskontoret.

"Ett problem vi får leva med"

Han säger att han också är medveten om att den nuvarande trafiksituationen är svår, men menar att det kommer bli bättre så fort det extra körfältet är färdigbyggt.

Det är problematiskt att bygga på en sån här väg, i samband med att vi bygger har vi absolut noterat att det är problem. Men det är ett problem vi får leva med fram till att vi byggt klart gatan, säger han.

Ida Bengtzon är tveksam till att ett extra körfält verkligen kommer att lösa problemet.

Det hjälper säkert något, men jag tänker att det är feltänkt. Jag tycker infarten ska vara uppifrån Tyresöleden. Men det är nog kört, säger hon.